2.-3.
tunti
A) Podsolin rakenne käydään läpi kalvolta. Pohditaan Suomen ilmasto-oloja, ja mietitään miten ilmasto-olot vaikuttavat podsolin syntyyn ja muodostumiseen. B) Maasto-osuus Havumetsässä kaivetaan kuoppa, ja havaitaan podsolin kerrosrakenne. Oppilaat jaetaan ryhmiin, ja jokainen ryhmä kaivaa oman kuoppansa. Podsolin kerrokset tunnistetaan ryhmässä, ja mitataan niiden paksuudet. Tulokset kirjataan ylös vihkoon sekä piirretään podsolin rakenteesta kuva. Vertaillaan kerrosten paksuuksia, ja mietitään, miksi kerrosten paksuudet eroavat toisistaan. Suolla kaivetaan kuoppa turvenäytteen ottamista varten. (Jos suomaastoa ei ole lähellä koulua, turvenäytteen voi tuoda myös luokkaan.) Kokeillaan käsillä, miltä turvemaannos tuntuu ja tehdään muistiinpanoja vihkoon. Keskustellaan, miksi suolla on turvemaannos ja metsässä podsolimaannos. Kaivetaan erilaisia pohjamaanäytteitä (hiekka, moreeni, savi). Tunnustellaan käsin, miltä maanäytteet tuntuvat. D) Maastotulokset puretaan luokassa. |