Tuntisuunnitelmat 

Teimme sivuihimme Suomen ekosysteemit-kasvit pohjautuvia tunteja pidettäväksi perusopetuksen luokilla 7-9. Tuntien tavoitteena on muodostaa kuva Suomen kasvimaantieteestä ja tutustuttaa oppilaat erilaisiin ekosysteemeihin ja niiden osatekijöihin. Lisäksi tavoitteena on herättää oppilaat ajattelemaan, että luonto on haavoittuva ihmisen toiminnan seurauksena. Oppilaita ohjataan toimimaan ryhmissä sekä tekemään omatoimista työskentelyä. 

1.tunti 

Selvitetään mitä tarkoitetaan ekosysteemillä ja tarkastellaan Suomen kasvimaantiedettä. Tunti voidaan pitää tehtävien avulla, jotka löytyvät seuraavalta sivulta. 

Tunnin lopuksi testataan omaa kasvilajintuntemusta. Kasvien tunnistus

2. tunti 

Palataan vielä ekosysteemiin roolipelin muodossa. Oppilaat ovat ekosysteemin osia ja he selvittävät oman vaikutuksensa ekosysteemin toimivuuteen. 

Tutustutaan Suomen uhanalaisiin kasvilajeihin siten, että oppilaat hankkivat pareittain tietoa uhanalaisesta kasvista ( kasvupaikka, ulkonäkö, esiintymät Suomessa, miksi uhanalainen jne.), piirtävät näköiskuvan kasvista ja esittävät sitten tuotoksensa muille (tehtävät seuraavalla sivulla). 

Selvitetään myös yleisesti mikä tekee kasvilajista uhanalaisen ja mihin toimenpiteisiin on ryhdytty uhanalaisten kasvien säilyttämiseksi. 

3. tunti 

Lähdetään luontoon ja tutustutaan esim. metsäekosysteemiin aidossa ympäristössä. Samalla voidaan harjoittaa kasvilajintuntemusta luonnossa. 


Alkuun Edellinen Seuraava Takaisin

Takaisin / back