4. Kotitaloudessa syntyvien jätteiden lajitteluharjoitus ala-asteelle 

Kotitaloudessa syntyvien jätteiden lajittelua voidaan vauhdittaa myös koulusta käsin. Monen perheen roskat menevät sekajätteisiin ja kaatopaikalle, vaikka paikkakunnalla olisi hyvät mahdollisuudet jätteiden lajitteluun ja kierrätykseen. Lapset tuovat hyvin paljon vaikutteita koulusta kotiin ja myös tässä asiassa koulu voisi olla hyvänä esimerkkinä. Tällöin myös koulun itsensä on järjestettävä jätteiden lajittelu omassa jokapäiväisessä toiminnassaa. Tämä voidaan suorittaa oppilaiden avustuksella. Joku luokka-aste voisi huolehtia paperin keräyksestä ja lajittelusta, toinen luokka-aste taas toimivan kompostin huollosta. 

Tämän projektipäivän tavoitteena on saada oppilaat huomaamaan se, että hyvin paljon kotitaloudessa syntyvästä jätteestä voidaan kierrättää. Toisaalta se myös huomioi ongelmajätteet ja sen, kuinka niiden erillinen kerääminen on tärkeää luonnon kannalta. Kierrätys ja lajittelu ei ole vaivalloista kun sen aloittaa ja paikkakunnalla on siihen sopivat keräyspisteet. Toisaalta jos sellainen piste paikkakunnalta puuttuu, on koululla oiva tilaisuus vaikuttaa kunnnan tai kupungin päättäjiin jätehuollon kohentamiseksi. Yksittäinen koulu voi tehdä aloitteen valtuustolle, näin voidaan ohjata lapsia ja nuoria käyttämään vaikutusmahdollisuuksiaan kunnallispolitiikassa. 

Tällaisen teemapäivän aikana koululaisia ohjataan vastuuseen omasta käyttäytymisestään. On turha siirtää vastuuta vaikkapa vanhemmille, kun myös sinä itse voit tehdä ympäristöystävällisiä tekoja ja samalla ohjata myös muiden käyttäytymistä. 

Jätteiden lajittelupäivä voidaan toteuttaa esimerkiksi seuraavasti. 

* Nämä ohjeet on laadittu koululle, jonka läheisyydessä on erilaisten jätteiden kierrätyskontti ja myös keräyspiste lasille, metallille, muoville ja biojätteelle. Jos osa näistä puuttuu koulun läheltä, lajittelun voi suorittaa omien mahdollisuuksien mukaan. 

* Yksi luokka tai luokka-aste kerää luokkaansa kaikenlaista jätettä, mitä kotona syntyy. 

* Huom1 Biojätteen keräilyä ei kannata suorittaa liian aikaisin ennen teemapäivää ja kannattaa miettiä millaista biojätettä tuodaan esimerkiksi. 

* Kerättävä jäte lajitellaan luokissa esimerkiksi käytettyihin pahvilaatikoihin. Opettajan kanssa katsotaan, että kaikki oppilaat osaavat lajitella esimerkiksi erilaiset paperi- ja pahvijätteet. 

*Lajiteltavia jäteryhmiä ovat mahdollisuuksien mukaan seuraavat: 

1. KOTIKERÄYSPAPERI 2. KOTELOPAKKAUKSET 3. KARTONKITÖLKIT 4. AALTOPAHVI 5. LASI 6. METALLI 7. MUOVI 8. BIOJÄTE 9. ONGELMAJÄTE 10. YLEISJÄTE 

* Lajitteluharjoitukseen tulee kerralla yksi luokka tai muuten valittu ryhmä. 

* Järjestävän luokan oppilaat perehtyvät ryhmittäin tai pareittain yhteen jäteryhmään ja antavat alussa ohjeita, siitä mitä kyseiseen jäteryhmään kuuluu. Lajitteluohjeet on hyvä olla myös monistettuna tai kirjoitettuna luokan taululla. 

* Teemapäivänä jätteistä muodostetaan harjoituspisteitä (esim. laatikkoihin), joissa tutustumaan tulevat luokat ryhmissä harjoittelevat lajittelua. Lajittelua varten voi esimerkiksi sanomalehdistä taitella pusseja, näitä voidaan sitten käyttää vaikka kotona biojätteen keräyspusseina. Lajitellut jätteet palautetaan pisteisiin, joissa järjestävän luokan oppilaita on tarkastamassa tuloksia. Seuraavaa vierailevaa luokkaa tai ryhmää varten jätteet taas sekoitetaan harjoittelua varten. 

* Seuraavassa on monistepohjia jätteiden lajittelun harjoittelua varten. 

KIERRÄTÄ OIKEIN! 

KOTIKERÄYSPAERI 

* Keräykseen kelpaa kaikki postiluukusta tullut paperi eli sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset ja kirjekuoret. Niittejä ja paperiliittimiä ei tarvitse poistaa. Vaalea konttoripaperi kelpaa myös. 

* Älä laita keräyspaperin joukkoon 

- märkää tai likaista paperia 

- pehmo-, alumiini tai vahattua paperia 

- maito- tai muitakaan tölkkejä 

- ruskeaa pahvia tai kartonkia 

KOTELOPAKKAUKSET 

* Kaikki kotelot ja pussit, joissa on ollut kuivia tuotteita. Myös muna- ja hedelmäkennot kelpaavat. 

KARTONKITÖLKIT 

* Kierrätettäväksi kelpaavat maito-, piimä-, kerma-, mehu- ja jogurttipurkit -myös alumiinilla vuoratut. Huomaa: 

- huuhdo tölkit hyvin 

- litistä ne ja pakkaa sisäkkäin 

AALTOPAHVI 

* Tähän lokeroon kelpaa ruskea pahvi (esim. laatikot) ja paperi sekä aaltopahvi. Huomaa: 

- litistä laatikot 

- ei likaista tai märkää pahvia 

LASI 

*Lasinkeräykseen kelpaavat pullot, lasipakkaukset, sekä värillinen että kirkas. Huomaa: 

- Palauta palautuspullot kauppaan - keräykseen eivät kelpaa: posliini, muovi, metallikannet, korkit ja sulkimet 

METALLI 

*Kierrätykseen kelpaavat kaikki huuhdotut kotitalouksien metallijätteet, joissa ei ole säilytetty ongelmajätteisiin kuuluvia aineita. Tällaiset säilytysastiat palautetaan ongelmajätteinä. 

MUOVI 

*Kotitalouden puhtaat muovipullot, -rasiat ja -pussit kelpaavat tähän kierrätykseen. 

BIOJÄTE 

*Kompostikelpoista jätettä on yleensä kaikki, mikä on joskus ollut elävää. 

- hedelmien, juuresten ja vihannesten kuoret 

- kahvin ja teen porot (suodatinpaperit ja teepussit voi laittaa mukaan) 

- kaikki muu ruokajäte (pieni suuret jätekappaleet) 

- talouspaperi ja lautasliinat 

- kompostijätteiden keräämiseen käytetty sanomalehden aukeama tai paperipussi 

- kasvinjätteet sisältä ja ulkoa 

* Älä laita kompostiin tai biojätekeräykseen 

- tuhkaa tai kalkkia 

- tupakantumppeja tai pölyimurinpusseja 

- muovia, lasia, metallia pieniäkään määriä 

ONGELMAJÄTTEET 

*Ongelmajätteillä tarkoitetaan aineita, jotka ovat erityisen haitallisia luonnolle ja ihmiselle jo pieninä määrinä. Niitä ei saa viedä tavalliselle kaatopaikalle ei kaataa viemäriin eikä polttaa. 

*Yleisimpiä kotitalouksien ongelmajätteitä ovat: 

- paristot ja akut 

- lääkkeet ja kuumemittarit sekä muut elohopealämpömittarit 

- maalit, lakat, hartsit, ohenteet ja liimat 

- puhdistus-, tahranpoisto- ja valkaisuaineet - torjunta-aineet 

- jäteöljyt 

- tunnistamattomat kemikaalit 

YLEISJÄTE 

* Kaikki se mikä ei ole kuulunut edellisiin ryhmiin on yleisjätettä joka joutuu kaatopaikalle. 

JÄTTEIDEN SYNTYÄ VÄHENNÄ, UUDELLEENKÄYTÄ JA KIERRÄTÄ! 


Alkuun Edellinen Seuraava Takaisin

Takaisin / back