Ohjeet ja tehtävät 

Tämän opetuskokonaisuuden tarkoituksena on lisätä tietoa Suomen suurpedoista ja suurpetoihin liittyvistä asenteista. Oikean tiedon jakaminen suurpedoista on tärkeää, jotta osaisimme muodostaa niistä mahdollisimman totuudenmukaisen kuvan. On tärkeää pohtia omaa suhtautumistaan suurpetoihin ja miettiä asenteidensa taustoja. Materiaali on suunnattu erityisesti peruskoulun yläasteen biologiaan. 

Seuraavassa on esitetty neljä erilaista vaihtoehtoa suurpetoaiheisen tunnin (45 min) pitämiseksi. Nämä sivut on tarkoitettu tuntien pohjamateriaaliksi. 

1. TUNTI

Tunnin tavoitteet

Tunnin tavoitteet ovat lähinnä tiedolliset, taidolliset ja affektiiviset. Tunnin jälkeen oppilaalla tulisi olla tietoa Suomen suurpedoista, niiden elintavoista sekä tulevaisuudesta. Tunnin jälkeen oppilailla on paremmat mahdollisuudet muodostaa totuudenmukainen kuva suurpedoista. Tärkeänä tavoitteena on herättää oppilaat pohtimaan asenteita ja niiden taustalla olevia tekijöitä. Samalla oppilaat oppivat ottamaan kantaa asioihin ja heidän kirjoitustaidot kehittyvät. 

Tunnin kulku

Kirjoita sanomalehtiartikkeli aiheesta "Suomalaisten petoviha". Voit pohtia siinä esimerkiksi seuraavia asioita: Mistä arvelet petovihan johtuvan? Mitä sille voisi tehdä? Mieti, onko petoviha mielestäsi aiheellista, jos on niin miksi? Ota kirjoituksessa huomioon erityisesti petokantojen tämänhetkiset lukumäärät sekä faktatietoja niiden käyttäytymisestä. 

2. TUNTI

Tunnin tavoitteet

Tunnilla on sekä tiedollisia, taidollisia, sosiaalisia, että affektiivisia tavoitteita. Tunnin tavoitteena on, että oppilaiden suurpetotietämys kasvaa. Väittelyn tavoitteena on, että asettumalla toisen asemaan oppilaiden näkökulmat laajenevat ja he oppivat tätä kautta ymmärtämään vastapuolen kantaa paremmin. Väittelyryhmissä myös sosiaaliset taidot kehittyvät. Lisäksi tarkoituksena on, että oppilailla syntyisi tunne-elämyksiä ja niiden kautta oppilaat alkaisivat pohtia omia asenteitaan. 

Tunnin kulku

Väittely aiheesta "Suurpedot tulisi hävittää maastamme, koska ne ovat ihmisen kannalta hyödyttömiä." Muodostetaan ryhmät, joista toinen on väitteen kannalla ja toinen vastustaa sitä. Vaihtoehtoisesti voidaan muodostaa ryhmät esimerkiksi maanviljelijöistä, luonnonsuojelijoista, äideistä ja isistä sekä "kettutytöistä". Ennen varsinaista väittelyä tutustutaan suurpetosivuihin. 

3. TUNTI

Tunnin tavoitteet

Tunnin tavoitteet ovat lähinnä tiedolliset ja taidolliset. Päätavoitteena on, että oppilaiden suurpetotietous kasvaisi ja tätä kautta oppilailla olisi paremmat mahdollisuudet muodostaa totuudenmukainen kuva suurpedoista yleisten uskomusten sijaan. Toisena tavoitteena on oppilaiden esiintymistaitojen kehittyminen. 

Tunnin kulku

Valitkaa ryhmittäin yksi suurpeto ja esitelkää sen elintapoja sekä kannan elinvoimaisuutta Suomessa. Apuna voitte käyttää seuraavia kohtia. 

1. Mitä voit sanoa suurpetokantojen runsaudesta ja elinvoimaisuudesta Suomessa? 

2. Mistä luulet tällaisen tilanteen johtuvan? 

3. Kerro suurpetojen elintavoista. (esim. pesä, poikaset, reviiri, suhtautuminen ihmisiin) 

4. Miksi osa suomalaisista vihaa suurpetoja? 

5. Pohdi vihan aiheellisuutta. 

6. Miten liikut metsässä, jossa on petoja? Mitä teet kohdatessasi esimerkiksi karhun? 

4. TUNTI

Tunnin tavoitteet

Tunnin tavoitteet ovat sekä tiedollisia, taidollisia että affektiivisia. Keskeinen tunnin tavoite on, että oppilaat oppivat analysoimaan lehtiartikkeleita, niiden sisältöjä ja taustalla olevia tekijöitä. Oppilaiden suurpetotuntemus kasvaa lehtiartikkeleiden lukemisen ja keskustelun myötä. Lisäksi tunnin tärkeänä tavoitteena on oppilaiden innostaminen pohtimaan omia asenteita ja niiden taustalla olevia syitä. 

Tunnin kulku

Tehtävänäsi on etsiä sanomalehtijuttuja petoeläimistä ja analysoida niitä. 

- Mikä on artikkelityyppi on kyseessä; uutinen vai esimerkiksi mielipidekirjoitus? 

- Mikä on artikkelin keskeinen sisältö? 

- Missä sävyssä petoeläimistä kirjoitetaan? 

- Mitä syitä voi olla erilaisten kirjoitusten taustalla? 

Tunnin lopussa keskustellaan yhdessä kirjoituksista ja omasta suhtautumisesta artikkeleissa esitettyihin asioihin. Pohditaan omia asenteita ja niiden taustalla olevia syitä. 


Alkuun Edellinen Seuraava Takaisin

Takaisin / back