1. Koulutuksen strateginen johtaminen ^ ALKUUN ^
Tavoitteet
Toiminnan
kuvaus ja vastuut
2. Opiskelijoiden rekrytointi ja valinta ^ ALKUUN ^
Toiminnan kuvaus ja vastuut
Opiskelijarekrytointia tapahtuu kolmessa eri vaiheessa: kandidaatti-, maisteri- ja jatko-opinnot. Biologia on erittäin suosittu koulutusala, hakijoiden määrä on noin viisinkertainen sisäänottoon nähden. Laitokselle pyrkineiden määrä on pysynyt suurena huolimatta valtakunnallisesta biologiaan hakeneiden määrän vähentymisestä. Sekä opettajat että
opiskelijakilta rekrytoivat opiskelijoita aktiivisesti vuosittaisilla, erittäin suosituilla ABI-päivillä.
Rekrytointi perustutkintovaiheeseen ja valintamenettely -
Sähköinen, valtakunnallinen
yhteishaku -
Varsinaisen valintakokeen voi suorittaa kaikissa hakuun osallistuvissa
yliopistoissa -
Biologian laitoksella oma pääsykokeiden vastuuhenkilö: Annamari Markkola, KS211, puh. (553) 1530 -
Tiedekunnan vastuuhenkilö:
opintoasiainpäällikkö -
Biologian
valintakoe ja valintaopas (Oulun yliopisto) -
Antaa suoraan opinto-oikeuden maisteritutkintoon.
Koulutuksen markkinointi
Opiskelijarekrytointi onnistumisen seuranta -
hakijoiden
määrä -
hakijoiden
osuus valtakunnallisessa haussa -
millä prioriteetillä Ouluun haetaan (vuosittainen raportti yhteisvalinnan tiedoista, toimitetaan yhteisvalinnan vastuuhenkilölle).
3.Opetushenkilöstön rekrytointi
^
ALKUUN ^
- Lähtökohtana
on, että kaikki biologian koulutusohjelman opettajat ovat
tutkija-opettajia
-
Rekrytoinnissa tieteellisten ansioiden painoarvo on suuri, mikä tukee
koulutuksen tiedelähtöisyyttä
-
Kunkin opetustoimen kuvauksessa on kerrottu toimeen liittyvät tärkeimmät
opetustehtävät, jotka oppiaineen
pääedustaja ja
laitosneuvosto
määrittelevät
-
Tiedepainotuksesta huolimatta opetusansiot, todennettu opetustaito
(esim. dosentuuri) ja yliopistopedagoginen koulutus luetaan
huomattavaksi ansioksi tutkija-opettajan toimia täytettäessä
4. Koulutuksen infrastruktuurin hankinta, ylläpito, käyttö ja tuki ^ ALKUUN ^
Toiminnan kuvaus ja vastuut
Biologian
opetus on usein varsin laiteintensiivistä ja vaatii paitsi luentosaleja
myös asianmukaisesti varustettuja laboratorioita.
Kurssikirjat ja muu opetusmateriaali
-
Kaikki LuK- ja maisterivaiheen pakolliset tenttikirjat hankitaan yliopiston kirjaston
Cursus-kirjastoon, kirjojen ajantasaisuudesta vastaa oppiaineen
vastuuprofessori
-
Kunkin kurssin vastuuhenkilöt huolehtivat ennen kurssin alkua siitä, että kurssiin liittyvä opetusmoniste on ajan tasalla, ja että sitä on saatavissa
yliopistopainosta
-
Harjoitustöiden opetusmateriaali (kemikaalit, tarvikkeet) hankitaan vuosittain päätettävällä opetusbudjetilla;
kurssin vastuuhenkilö esittää vuosittain arvion kurssin budjetista
ja huolehtii tarvittavista materiaalihankinnoista tämän
budjetin puitteissa
-
Kurssilla tarvittavien kemiallisten reagenssien ja liuosten
valmistamisesta huolehtii
tekninen henkilökunta tai kurssista riippuen opiskelijat itse
-
Suuremmat laitehankinnat ohjataan laitoksen
laboratorioinsinöörin tehtäväksi (kun rahoitus on ensin
hankittu).
-
Luento-opetus ja pääosa harjoitustöistä tapahtuu Oulun yliopiston
timmi-järjestelmän kautta varattavissa saleissa ja laboratorioissa
-
Laitoksella on tietokoneluokka ja tietokonepisteitä opiskelijoiden käytössä,
ryhmätyötiloja tarjoaa yliopiston kirjasto
-
Syventävien kurssien harjoitustyöt tehdään useimmiten tutkimustiloissa, mikä tukee opetuksen tiedelähtöisyyttä.
Opetuksen ja opiskelun tietojärjestelmät
Laitoksella on käytössä Weboodi-järjestelmä, joka tarjoaa seuraavat palvelut
-
Opintosuoritteet (opintoasiaintoimisto kirjaa suoritteet)
-
-
-
Ilmoittautuminen kurssille
-
Ilmoittautuminen tenttiin (ei vielä biologian ko:ssa).
5. Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen ^ ALKUUN ^
Opettajat perehdytetään työhön kunkin oppiaineen opetuspalavereissa, tämä koskee erityisesti harjoitustyö-kurssien usein nuoria tuntiopettajia
Kehityskeskusteluissa kartoitetaan kunkin opettajan osaamisalueet ja lisäkoulutuksen tarve
6. Opetuksen suunnittelu ja toteutus ^ ALKUUN ^
Toiminnan kuvaus ja vastuut
Biologian
koulutusohjelman opetusmuotoja, joissa on läsnä opettaja ja useampi opiskelija
(ns. katederiopetus), ovat luennot, seminaarit, laboratorioharjoitukset,
kenttäkurssit ja tietokoneavusteinen opetus. Luennot ovat useimmiten yhden
opettajan vastuulla, muissa opetusmuodoissa opettajia on yleensä useita.
-
Kullakin kurssilla on vastuuhenkilö(t), joiden yhteystiedot ovat
opinto-oppaassa
-
Vastuuhenkilö suunnittelee yhdessä
oppiaineen muiden opettajien kanssa oppimistavoitteet,
opetusmenetelmät ja oppimisen arvioinnin
-
Opetuksen kehittämistyöryhmä (OKTR)
suunnittelee vuosittain seuraavana lukuvuonna annettavan
opetuksen ja siihen tehtävät muutokset ja päivitykset kuultuaan
kurssien vastuuhenkilöitä ja otettuaan huomioon
opiskelijapalautteen
-
LuK- ja FM-opetuskokonaisuudet
suunnitellaan biotieteiden ja ekologian ns. bio- ja eko-ryhmissä
-
-
-
-
Opetuksen aikataulutus ja siihen liittyvä
tilojen käyttö suunnitellaan
Asio-järjestelmän avulla
-
Aikataulutuksen vastuuhenkilö:
Kari Koivula, Kari.Koivula <at> oulu.fi.
-
Luentokurssien opetusmateriaalin laadinta on
luennoitsijan vastuulla
-
Harjoitustöiden vastuuhenkilö laatii kurssin muille
opettajille aikataulut ja huolehtii, että
opetusmateriaali (esim. monisteet) ovat ajan tasalla
-
-
Harjoitustöiden materiaali (monisteet) laaditaan kunkin
oppiaineen piirissä
-
Jokaisesta kurssista kerätään palaute (luennoitsija tai
harjoitusten vastuuhenkilö kerää)
-
-
Joka vuosi järjestetään opetuksen palautepäivä yhdessä
biologien ainejärjestön Syntaksis ry:n kanssa.
-
Jokaiseen kurssiin
liittyy tentti tai muu oppimista mittaava
suoritus (kotiessee, harjoitustyöraportti,
seminaariesitelmä tms.)
-
Luennoitsija tai
harjoitusten vastuuhenkilö huolehtii kuulustelun
järjestämisestä
-
Jokaiseen kurssiin
liittyy vähintään yksi yhteinen
tenttimahdollisuus kurssin päätteeksi
-
Tenttejä voi lisäksi
suorittaa laitoksen yleisinä
tenttipäivinä
-
Kurssin
vastuuhenkilö selvittää opiskelijoille, mihin
arviointi perustuu ja miten esimerkiksi
osatenttien suhteellinen painoarvo määräytyy
-
Muualla suoritettujen
kurssien hyväksymisestä korvaavina opintoina
päättää oppiaineen
vastuuhenkilö
yhdessä
OKTR:n
ja
opetusamanuenssin
kanssa
-
Opiskelijoiden
lähtötasoa arvioidaan esimerkiksi
alkukyselyllä, joka voidaan toteuttaa
verkossa
-
Opinnäyteöiden
arviointi:
-
LuK-tutkielma:
Oppiaineen vastuuprofessori valitsee
tarkastajiksi kaksi laitoksen opettajaa (toinen
voi olla ohjaaja)
-
Pro gradu
-tutkielma: oppiaineen vastuuprofessori esittää
tiedekunnalle
kaksi tarkastajaa, pääsääntöisesti nämä eivät
voi olla pro gradun ohjaajia.
7. Opintojen ohjaus ^ ALKUUN ^
-
-
Biologian
laitoksella on käytössä
omaopettajajärjestelmä v. 2010
alkaen
-
Orientoivien opintojen osana opiskelijat saavat pienryhmäohjausta
opiskelijatutoreilta
-
-
-
HOPS-lomakkeet saa laitoksen
verkkosivuilta
-
Kandidaatintutkielman ohjaajina voivat
toimia kaikki laitoksella työskentelevät
tohtorin tutkinnon suorittaneet henkilöt;
LuK-seminaarien vetäjät varmistavat, että
kaikilla opiskelijoilla on LuK-tutkielman
aihe ja ohjaa kolmannen opiskeluvuoden
kevääseen mennessä; aiheen saatuaan
opiskelija ilmoittautuu
LuK-tutkielman tekijäksi
-
Pro gradu tutkielman käytännön ohjaaja voi
olla laitoksen ulkopuolelta; tällöin
laitokselta nimetään toinen ohjaaja, jonka
tehtävänä on tarpeen vaatiessa ohjata pro
gradun kirjoitusvaihetta; oppiaineen
vastuuprofessori seuraa ja varmistaa, että
kukin opiskelija saa aiheen ja ohjauksen pro
gradua varten; aiheen saatuaan opiskelija
ilmoittautuu
pro gradu -tutkielman
tekijäksi
-
Harjoittelun vastuuhenkilöinä toimivat
oppiaineiden
vastuuprofessorit;
opetusamanuenssi
koordinoi ja opastaa harjoittelun käytännön
asioissa ja on yhteyshenkilönä tiedekuntaan
-
Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden neuvontaa
ja ohjausta hoitavat
opintoneuvojat
ja
opetusamanuenssi
-
Lähtevien ja tulevien vaihto-opiskelijoiden
ohjauksesta huolehtii
opetusamanuenssi
ja yliopiston
kv-yksikkö
-
Valmistumiseen liittyvä käytännön ohjausta
(tutkintotodistuksen haku, opinnäytetyön
jättäminen tarkastettavaksi) antavat
opetusamanuenssi, opinto-ohjaajat la
laitoksen toimiston henkilökunta
-
Ohjeet tutkinnon loppuvaiheeseen ja tutkintotodistusten anomiseen
löytyvät
tiedekunnan
verkkosivuilta
-
Työllistymisessä
ohjaavat pääaineen opettajien lisäksi
yliopiston
työelämäpalvelut.
8. Koulutuksen arviointi ja kehittäminen ^ ALKUUN ^
Tärkeimmät opetuksen arvioinnin ja kehittämisen työkalut ovat
-
Opetuksen
itsearviontiraportti (tehdään
joka toinen vuosi; julkaistaan laitoksen verkkosivuilla); työtä
koordinoi opetusamanuenssi
-
Opiskelijapalaute
kerätään kaikista kursseista; palaute voidaan kerätä perinteisesti tai
verkon kautta (WebOodi/Webropol)
-
Kurssin vastuuhenkilö käsittelee palautteen ja tekee siitä
yhteenvedon
-
Kaikki palautteet käsitellään oppiaineittain opettajien kokouksissa
-
Vuosittain biologikilta ja opetusamanuenssi valitsevat muutaman
kurssin kurssin palautteen laajempaan käsittelyyn osaksi
palautepäivän ohjelmaa
-
Palautepäivän käytännön järjestelyistä vastaavat
opetusamanuenssi
ja
biologikilta
-
Yhteenveto palautteiden herättämistä kehitys- ja muutostarpeista
käsitellään OKTR:n
kokouksessa; muutosesitykset
laitosneuvostoon
-
Palautuspäivän
yleinen "missä mennään" keskustelu; keskustellaan laajemmin
opetukseen liittyvistä asioista ja kehitystarpeista (esim.
opintokokonaisuudet, ajoitus, valmistumista hidastavat asiat ym.);
palautepäivä on varattu vapaaksi opetuksesta, joten kaikki opettajat ja
opiskelijat voivat osallistua
-
Opetuksen kehittämistyöryhmä
(OKTR)
kokoontuu säännöllisesti pohtimaan opetukseen kehittämiseen liittyviä
asioita; sen nimittää laitoksen johtaja kolmivuotiskaudeksi; jäseninä on
7 opettajakunnan edustajaa, 3 jatko-opiskelijoiden edustajaa ja 6
perustutkinto-opiskelijoiden edustajaa; OKTR valmistelee
opetusohjelmaan liittyvät asiat
laitosneuvostolle; OKTR:n tärkeimmät
tehtävät: opinto-ohjelman yleisrakenne, opinto-oppaan suunnittelu,
kurssien ajoituksen suunnittelu, opiskelijoilta tulevien
kehittämisehdotusten käsittely, opintojen korvaavuusasioiden käsittely,
opetuslaboratorioiden tehokkaan käytön suunnittelu.
-
Laitoksen omat ja tiedekunnan tutkintotilastot;
Työelämäpalvelujen
tilastot valmistuneiden työllistymisestä.
|