Biologian laitos - Koulutuksen toimintakäsikirja
Päivitetty viimeksi 05.04.2011
Siirry laatusivuston alkuun

Koulutuksen pikalinkit:
Kaikki lomakkeet    Kaikki työryhmät/vastuuhenkilöt     Usein kysyttyä


1. Koulutuksen strateginen johtaminen
2. Opiskelijoiden rekrytointi ja valinta
3. Opetushenkilöstön rekrytointi
4. Koulutuksen infrastruktuurin hankinta, ylläpito, käyttö ja tuki 
5. Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen
6. Opetuksen suunnittelu ja toteutus
7. Opintojen ohjaus
8. Koulutuksen arviointi ja kehittäminen

















1. Koulutuksen strateginen johtaminen  ^ ALKUUN ^

Tavoitteet

  • Päätavoitteet ovat koulutuksen tiedelähtöisyys, kansainvälisyys ja työelämärelevanssi

Toiminnan kuvaus ja vastuut

2. Opiskelijoiden rekrytointi ja valinta  ^ ALKUUN ^

Toiminnan kuvaus ja vastuut

Opiskelijarekrytointia tapahtuu kolmessa eri vaiheessa: kandidaatti-, maisteri- ja jatko-opinnot. Biologia on erittäin suosittu koulutusala, hakijoiden määrä on noin viisinkertainen sisäänottoon nähden. Laitokselle pyrkineiden määrä on pysynyt suurena huolimatta valtakunnallisesta biologiaan hakeneiden määrän vähentymisestä. Sekä opettajat että opiskelijakilta rekrytoivat opiskelijoita aktiivisesti vuosittaisilla, erittäin suosituilla ABI-päivillä.

Rekrytointi perustutkintovaiheeseen ja valintamenettely

  • Sähköinen, valtakunnallinen yhteishaku

  • Varsinaisen valintakokeen voi suorittaa kaikissa hakuun osallistuvissa yliopistoissa

  • Biologian laitoksella oma pääsykokeiden vastuuhenkilö: Annamari Markkola, KS211, puh. (553) 1530

  • Tiedekunnan vastuuhenkilö: opintoasiainpäällikkö

  • Biologian valintakoe ja valintaopas (Oulun yliopisto)

  • Antaa suoraan opinto-oikeuden maisteritutkintoon.

Koulutuksen markkinointi

Opiskelijarekrytointi onnistumisen seuranta

  • Hakuvaiheessa

  • hakijoiden määrä

  • hakijoiden osuus valtakunnallisessa haussa

  • millä prioriteetillä Ouluun haetaan (vuosittainen raportti yhteisvalinnan tiedoista, toimitetaan yhteisvalinnan vastuuhenkilölle).

  • Opiskeluvaiheessa

  • Valmistumisvaiheessa

3.Opetushenkilöstön rekrytointi  ^ ALKUUN ^

  • Lähtökohtana on, että kaikki biologian koulutusohjelman opettajat ovat tutkija-opettajia
  • Rekrytoinnissa tieteellisten ansioiden painoarvo on suuri, mikä tukee koulutuksen tiedelähtöisyyttä
  • Kunkin opetustoimen kuvauksessa on kerrottu toimeen liittyvät tärkeimmät opetustehtävät, jotka oppiaineen pääedustaja ja laitosneuvosto määrittelevät
  • Tiedepainotuksesta huolimatta opetusansiot, todennettu opetustaito (esim. dosentuuri) ja yliopistopedagoginen koulutus luetaan huomattavaksi ansioksi tutkija-opettajan toimia täytettäessä

4. Koulutuksen infrastruktuurin hankinta, ylläpito, käyttö ja tuki ^ ALKUUN ^
Toiminnan kuvaus ja vastuut

Biologian opetus on usein varsin laiteintensiivistä  ja vaatii paitsi luentosaleja myös asianmukaisesti varustettuja laboratorioita.

Kurssikirjat ja muu opetusmateriaali 
  • Kaikki LuK- ja maisterivaiheen pakolliset tenttikirjat hankitaan yliopiston kirjaston Cursus-kirjastoon, kirjojen ajantasaisuudesta vastaa oppiaineen vastuuprofessori

    • Lomake kirjastolle tehtävää kurssikirjahankintaehdotusta varten

  • Kunkin kurssin vastuuhenkilöt huolehtivat ennen kurssin alkua siitä, että kurssiin liittyvä opetusmoniste on ajan tasalla, ja että sitä on saatavissa yliopistopainosta

  • Harjoitustöiden opetusmateriaali (kemikaalit, tarvikkeet) hankitaan vuosittain päätettävällä opetusbudjetilla; kurssin vastuuhenkilö esittää vuosittain arvion kurssin budjetista ja huolehtii tarvittavista materiaalihankinnoista  tämän budjetin puitteissa

  • Kurssilla tarvittavien kemiallisten reagenssien ja liuosten valmistamisesta huolehtii tekninen henkilökunta tai kurssista riippuen opiskelijat itse

  • Suuremmat laitehankinnat ohjataan laitoksen laboratorioinsinöörin tehtäväksi (kun rahoitus on ensin hankittu).

Opiskelu- ja opetustilat
  • Luento-opetus ja pääosa harjoitustöistä tapahtuu Oulun yliopiston timmi-järjestelmän kautta varattavissa saleissa ja laboratorioissa

  • Laitoksella on tietokoneluokka ja tietokonepisteitä opiskelijoiden käytössä, ryhmätyötiloja tarjoaa yliopiston kirjasto

  • Syventävien kurssien harjoitustyöt tehdään useimmiten tutkimustiloissa, mikä tukee opetuksen tiedelähtöisyyttä.

Opetuksen ja opiskelun tietojärjestelmät  
Laitoksella on käytössä Weboodi-järjestelmä, joka tarjoaa seuraavat palvelut 
  • Opintosuoritteet (opintoasiaintoimisto kirjaa suoritteet)
  • Meneillään oleva opetus
  • Ilmoittautuminen kurssille
  • Ilmoittautuminen tenttiin (ei vielä biologian ko:ssa).
5. Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen  ^ ALKUUN ^
  • Opettajat perehdytetään työhön kunkin oppiaineen opetuspalavereissa, tämä koskee erityisesti harjoitustyö-kurssien usein nuoria tuntiopettajia

  • Kehityskeskusteluissa kartoitetaan kunkin opettajan osaamisalueet ja lisäkoulutuksen tarve

  • Opettajia rohkaistaan hankkimaan yliopistopedagogista koulutusta.

6. Opetuksen suunnittelu ja toteutus  ^ ALKUUN ^
Toiminnan kuvaus ja vastuut

Biologian koulutusohjelman opetusmuotoja, joissa on läsnä opettaja ja useampi opiskelija (ns. katederiopetus), ovat luennot, seminaarit, laboratorioharjoitukset, kenttäkurssit ja tietokoneavusteinen opetus. Luennot ovat useimmiten yhden opettajan vastuulla, muissa opetusmuodoissa opettajia on yleensä useita.

Opetuksen suunnittelu
  • Kullakin kurssilla on vastuuhenkilö(t), joiden yhteystiedot ovat opinto-oppaassa

  • Vastuuhenkilö suunnittelee yhdessä oppiaineen muiden opettajien kanssa oppimistavoitteet, opetusmenetelmät ja oppimisen arvioinnin

  • Opetuksen kehittämistyöryhmä (OKTR) suunnittelee vuosittain seuraavana lukuvuonna annettavan opetuksen ja siihen tehtävät muutokset ja päivitykset kuultuaan kurssien vastuuhenkilöitä ja otettuaan huomioon opiskelijapalautteen

  • LuK- ja FM-opetuskokonaisuudet suunnitellaan biotieteiden ja ekologian ns. bio- ja eko-ryhmissä

  • Opetussuunnitelma hyväksytään laitosneuvostossa

  • Opinto-oppaan laatii opetusamanuenssi; opinto-opas kokonaisuudessaan on luettavissa laitoksen verkkosivuilla; lisäksi kurssikuvaukset WebOodissa

  • Painetun opinto-oppaan toimittamisesta huolehtii tiedekunnan opintoasiainpäällikkö

  • Opetuksen aikataulutus ja siihen liittyvä tilojen käyttö suunnitellaan Asio-järjestelmän avulla

  • Aikataulutuksen vastuuhenkilö: Kari Koivula, Kari.Koivula <at> oulu.fi.

Opetuksen toteutus

  • Luentokurssien opetusmateriaalin laadinta on luennoitsijan vastuulla

  • Harjoitustöiden vastuuhenkilö laatii kurssin muille opettajille aikataulut ja huolehtii, että opetusmateriaali (esim. monisteet) ovat ajan tasalla

  • Monistemyynti on järjestetty Oulun yliopistopainon kautta

  • Harjoitustöiden materiaali (monisteet) laaditaan kunkin oppiaineen piirissä

  • Jokaisesta kurssista kerätään palaute (luennoitsija tai harjoitusten vastuuhenkilö kerää)

  • Palaute voidaan kerätä esim. Webropol-ympäristössä; esimerkki palautekyselystä

  • Joka vuosi järjestetään opetuksen palautepäivä yhdessä biologien ainejärjestön Syntaksis ry:n kanssa.

Oppimisen arviointi

  • Jokaiseen kurssiin liittyy tentti tai muu oppimista mittaava suoritus (kotiessee, harjoitustyöraportti, seminaariesitelmä tms.)

  • Luennoitsija tai harjoitusten vastuuhenkilö huolehtii kuulustelun järjestämisestä

  • Jokaiseen kurssiin liittyy vähintään yksi yhteinen tenttimahdollisuus kurssin päätteeksi

  • Tenttejä voi lisäksi suorittaa laitoksen yleisinä tenttipäivinä

  • Kurssin vastuuhenkilö selvittää opiskelijoille, mihin arviointi perustuu ja miten esimerkiksi osatenttien suhteellinen painoarvo määräytyy

  • Muualla suoritettujen kurssien hyväksymisestä korvaavina opintoina päättää oppiaineen vastuuhenkilö yhdessä OKTR:n ja opetusamanuenssin kanssa

  • Opiskelijoiden lähtötasoa arvioidaan esimerkiksi alkukyselyllä, joka voidaan toteuttaa verkossa

  • Opinnäyteöiden arviointi:

  • LuK-tutkielma: Oppiaineen vastuuprofessori valitsee tarkastajiksi kaksi laitoksen opettajaa (toinen voi olla ohjaaja)

  • Pro gradu -tutkielma: oppiaineen vastuuprofessori esittää tiedekunnalle kaksi tarkastajaa, pääsääntöisesti nämä eivät voi olla pro gradun ohjaajia.

7. Opintojen ohjaus ^ ALKUUN ^
  • Biologian opinnot alkavat orientoivilla opinnoilla (opinto-opas s. 38), vastuuhenkilönä opetusamanuenssi

  • Biologian laitoksella on käytössä omaopettajajärjestelmä v. 2010 alkaen

  • Orientoivien opintojen osana opiskelijat saavat pienryhmäohjausta opiskelijatutoreilta

  • Kussakin pääaineessa on vähintään yksi opintoneuvoja

  • HOPS-ohjauksesta huolehtivat opetusamanuenssi ja opintoneuvojat

  • HOPS-lomakkeet saa laitoksen verkkosivuilta

  • Kandidaatintutkielman ohjaajina voivat toimia kaikki laitoksella työskentelevät tohtorin tutkinnon suorittaneet henkilöt; LuK-seminaarien vetäjät varmistavat, että kaikilla opiskelijoilla on LuK-tutkielman aihe ja ohjaa kolmannen opiskeluvuoden kevääseen mennessä; aiheen saatuaan opiskelija ilmoittautuu LuK-tutkielman tekijäksi

  • Pro gradu tutkielman käytännön ohjaaja voi olla laitoksen ulkopuolelta; tällöin laitokselta nimetään toinen ohjaaja, jonka tehtävänä on tarpeen vaatiessa ohjata pro gradun kirjoitusvaihetta; oppiaineen vastuuprofessori seuraa ja varmistaa, että kukin opiskelija saa aiheen ja ohjauksen pro gradua varten; aiheen saatuaan opiskelija ilmoittautuu pro gradu -tutkielman tekijäksi

  • Harjoittelun vastuuhenkilöinä toimivat oppiaineiden vastuuprofessorit; opetusamanuenssi koordinoi ja opastaa harjoittelun käytännön asioissa ja on yhteyshenkilönä tiedekuntaan

  • Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden neuvontaa ja ohjausta hoitavat opintoneuvojat ja opetusamanuenssi

  • Lähtevien ja tulevien vaihto-opiskelijoiden ohjauksesta huolehtii opetusamanuenssi ja yliopiston kv-yksikkö

  • Valmistumiseen liittyvä käytännön ohjausta (tutkintotodistuksen haku, opinnäytetyön jättäminen tarkastettavaksi) antavat opetusamanuenssi, opinto-ohjaajat la laitoksen toimiston henkilökunta

  • Ohjeet tutkinnon loppuvaiheeseen ja tutkintotodistusten anomiseen löytyvät tiedekunnan verkkosivuilta

  • Työllistymisessä ohjaavat pääaineen opettajien lisäksi yliopiston työelämäpalvelut.

8. Koulutuksen arviointi ja kehittäminen ^ ALKUUN ^
Tärkeimmät opetuksen arvioinnin ja kehittämisen työkalut ovat
  • Opetuksen itsearviontiraportti (tehdään joka toinen vuosi; julkaistaan laitoksen verkkosivuilla); työtä koordinoi opetusamanuenssi

  • Opiskelijapalaute kerätään kaikista kursseista; palaute voidaan kerätä perinteisesti tai verkon kautta (WebOodi/Webropol)

    • Kurssin vastuuhenkilö käsittelee palautteen ja tekee siitä yhteenvedon

    • Kaikki palautteet käsitellään oppiaineittain opettajien kokouksissa

    • Vuosittain biologikilta ja opetusamanuenssi valitsevat muutaman kurssin kurssin palautteen laajempaan käsittelyyn osaksi palautepäivän ohjelmaa

    • Palautepäivän käytännön järjestelyistä vastaavat opetusamanuenssi ja biologikilta

    • Yhteenveto palautteiden herättämistä kehitys- ja muutostarpeista käsitellään OKTR:n kokouksessa; muutosesitykset laitosneuvostoon

  • Palautuspäivän yleinen "missä mennään" keskustelu; keskustellaan laajemmin opetukseen liittyvistä asioista ja kehitystarpeista (esim. opintokokonaisuudet, ajoitus, valmistumista hidastavat asiat ym.); palautepäivä on varattu vapaaksi opetuksesta, joten kaikki opettajat ja opiskelijat voivat osallistua

  • Opetuksen kehittämistyöryhmä (OKTR) kokoontuu säännöllisesti pohtimaan opetukseen kehittämiseen liittyviä asioita; sen nimittää laitoksen johtaja kolmivuotiskaudeksi; jäseninä on 7 opettajakunnan edustajaa, 3 jatko-opiskelijoiden edustajaa ja 6 perustutkinto-opiskelijoiden edustajaa;  OKTR valmistelee opetusohjelmaan liittyvät asiat laitosneuvostolle; OKTR:n tärkeimmät tehtävät: opinto-ohjelman yleisrakenne,  opinto-oppaan suunnittelu, kurssien ajoituksen suunnittelu, opiskelijoilta tulevien kehittämisehdotusten käsittely, opintojen korvaavuusasioiden käsittely, opetuslaboratorioiden tehokkaan käytön suunnittelu.

  • Laitoksen omat ja tiedekunnan tutkintotilastot; Työelämäpalvelujen tilastot valmistuneiden työllistymisestä.