ATK Tähtitieteessä 30.11.1998

1. ASCII-tiedostoissa near.dat ja bright.dat on kahden tähtiotoksen, lähimpien tähtien ja kirkkaimpien tähtien fotometrisiä parametrejä. Sarakkeet ovat näennäinen kirkkaus V-kaistassa m_{V}, todellinen kirkkaus V-kaistassa M_{V} ja väri-indeksi B − V = m_{B} − m_{V} = M_{B} − M_{V}. Lue datat sisään IDL:ään. Koska taulukot ovat eri mittaiset, niin lukemisessa kannattaa käyttää whilekomentoa ja tutkia ollaanko jo taulukon lopussa.

a) Tulosta otosten ns. HR-diagrammat (B − V, M_{V})-tasoon. Huom! mitä pienempi M_{V}, sitä kirkkaampi tähti.

b) Tulosta HR-diagramma, mutta käytä vertikaalisella akselilla yksikkönä Auringon kirkkautta.

c) Laske tähtien etäisyydet r parsekeissa ja tulosta ne r, M_{V} -tasoon.

Seuraavat kaavat voivat osoittautua hyödyllisiksi:

m − M = 5 lg r[pc] − 5  (1)

M_{1} − M_{2} = −2.5 lg \frac{L_{1}}{L_{2}}  (2)

2. Kuvien tulostaminen paperille käyttäen idl_routines hakemistosta löytyviä psopen ja psclose ohjelmia. Tulosta edellisessä kohdassa tekemäsi kuva.