Automaatiotekniikan laskentatyökalut (ALT)
Kooste palautteesta (30.9.2008)
Ohessa yhteenvetoa palautteesta (n=9):
1. Etenemistahti oli sopiva (70%)
tai liian nopea (30%)
2. Asiat esitettiin selkeästi (80%)
tai vaikeaselkoisesti (40%)
3. Kurssilla käsitellyt asiat koettiin sopivan
haastaviksi (80%) ja keskeisiksi ja tärkeiksi
(30%)
4. Asiat nivoutuivat laajempaan kokonaisuuteen hyvin
(60%) tai
jotenkuten (40%)
5. Oppimista edistivät harjoitusten (80%) ja luentojen (70%)
ohjatut tehtävät sekä
harjoitusten (60%) ja luentojen (30%) esimerkit.
6. Luennot ja harjoitukset täydensivät toisiaan
hyvin (100%)
7. Kurssin opintopistemäärä on sopiva
(100%)
8. Kurssilla opittiin ennen kaikkea MATLABin käyttöä (70%),
kurssin koettiin myös täyttäneen tehtävänsä (20%).
9. Kurssin osioille saatiin seuraavat keskiarvot (skaalalla hyl., 1,
2,..., 5):
- luennot 3.8
- luentomateriaali 2.8
- harjoitukset 3.9
- harjoitusmateriaali 3.7
- www-sivut 4.4
10. Kurssin suoritustavaksi toivottiin tenttiä (70%) tai projektityötä yksin (20%)
.
12 Kokonaisarvosanojen keskiarvoksi (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5)
tuli 3.9, eli arvosanaksi 3.
Kiitos,
palautteesta. Tämän vuoden kurssi oli lievästi typistetty versio aiemmasta kurssista (tietokoneavusteinen säätösuunnittelu), olihan lähiopetuksen määrä pienentynyt 40h:sta 35h:iin, samoin kurssin laajuus pieneni selvästi. Juustohöylän kohteiksi valitsimme kurssin osa-alueista MATLABin perusteet sekä Simulinkin. Jotkut teistä kokivatkin että tahti oli turhan kova -etenkin alussa-, ottaen huomioon että MATLABin käyttörutiineja ei juurikaan ollut. Niinhän se taisi olla. Ehkäpä jonkinlainen apupaketti "Aloittelijan MATLAB" olisi paikallaan. Luentomateriaalia pidettiin liian tiiviinä, jälleen kerran. Puolustukseksi sanottakoon että kurssilla ei oikeastaan opetettu mitään uutta (säätötekniikasta) joten aiempi materiaali (säsyt, Ogata, Dorf, tms) on täysin käyttökelpoista.
Opettajan kannalta ongelmana on että kurssin keskeiset sisällöt eivät ole (yksin) MATLABissa, vaan ennemminkin säätötekniikassa. ALTin kurssi on suoraa jatkoa säsyille. Putkessa seuraavana odottavat digitaalinen säätöteoria ja kehittyneet menetelmät (mm.), joissa perustekniikoiden tulisi olla jo hallussa. Kun toisaalta otetaan huomioon että MATLABin käyttöä ei aiemmin opeteta, ja ohjelmoinnin kurssitkin ovat jääneet pois koulutussuunnitelmasta, niin kurssin tavoitteet muodostuvat väkisinkin kovin kaksijakoisiksi (MATLAB-ohjelmointi vs säätötekniikka).
Jälleen kerran taisi käydä niin että säätötekniikka jäi MATLABin opiskelun varjoon. Tässäpä on meille opettajille pähkinää purtavaksi... Säätöteorian opetus kuitenkin jatkuu jo ensi viikolla alkavalla digitaalisella säätöteorialla, tervetuloa kurssille! Siellä MATLABille on kovastikin käyttöä.
-Enso-
Oulussa 30.9.2008