Automaatiotekniikan laskentatyökalut (ALT)

Kooste palautteesta (6.10.2009)

Ohessa yhteenvetoa palautteesta (n=13):

1. Etenemistahti oli sopiva (70%) tai liian nopea (50%)
2. Asiat esitettiin selkeästi (70%) tai vaikeaselkoisesti (50%)
3. Kurssilla käsitellyt asiat koettiin sopivan haastaviksi (60%), liian vaikeiksi (30%), keskeisiksi ja tärkeiksi (20%) tai liian pintapuolisesti käsitellyiksi (20%)
4. Asiat nivoutuivat laajempaan kokonaisuuteen jotenkuten (80%) tai hyvin (20%)
5. Oppimista edistivät luentojen esimerkit (70%) ja ohjatut tehtävät (60%), sekä harjoitusten esimerkit (50%) ja ohjautut tehtävät (40%), sekä teorian luennointi (20%).
6. Luennot ja harjoitukset täydensivät toisiaan hyvin (80%)
7. Kurssin opintopistemäärä on sopiva (90%)
8. Kurssilla opittiin ennen kaikkea MATLABin käyttöä (40%), sekä säsystä juuriuraa ja muitakin työkaluja (30%).
9. Kurssin osioille saatiin seuraavat keskiarvot (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5):
- luennot 3.8
- luentomateriaali 2.9
- harjoitukset 3.1
- harjoitusmateriaali 3.3
- www-sivut 3.75
10. Kurssin suoritustavaksi toivottiin projektityötä ryhmässä (60%) tai yksin (30%).
11. Vapaamuotoisissa kommenteissa toivottiin mm. jatkuvaa arviointia / oppimispäiväkirjaa suoritustavaksi.
12 Kokonaisarvosanojen keskiarvoksi (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5) tuli 3.6, eli arvosanaksi 3.

 

Kiitos..

    ..monipuolisesta palautteesta. Esimerkkejä ja ohjattuja harjoituksia kaivattiin aina vain lisää, ei vain luennoille ja harjoituksiin vaan myös luentomateriaalin tueksi ja jopa suoritusmuodoksi (tentin sijaan projektityö yksin tai ryhmässä). Moni kritisoi säsyn antia tai sitä että sen opit ovat jo kesän aikana unohtuneen, kuitenkin vain muutaman mielestä teorian luennointi edisti oppimista. Säätötekniikasta on mainioita oppikirjoja, koetin mainostaa niitäkin mutta kovin moni ei tainnut kirjaan tarttua. En oikein tiedä mitä tästä pitäisi päätellä.. kuinka se teoria pitäisi sisään ujuttaa? Itse koin ohjattujen harjoitusten aikana että en ehtinyt "ohjata" riittävästi, tai että harjoitusten sisällöt jäivät kovin vaatimattomiksi kun aika kului perusasioiden veivaamiseen. No, veivattavahan ne on eikä tätä yleisesti koettu ongelmaksi (päin vastoin). Täytyy tuumata näyttökokeen korvaamista jonkinlaisella projektityöllä. Kenties projektityöt toisivat lisää haastetta myös pidemmälle ehtineille. Ehkäpä kyseessä voisi olla ryhmätyö, joka valmistuttuaan esiteltäisiin ja puitaisiin perusteellisesti läpi seminaarityyppisesti. Minua ilahdutti että kolmasosa mainitsi oppineensa uusia taitoja säätösuunnittelun työkalujen käytöstä, pidän sitä jo tyydyttävänä saldona.

    Matlabin säätötyökalujen hallinnasta on varmastikin apua jatkossa. Tervetuloa digitaalisen säätöteorian kurssille ensi viikosta alkaen (keskiviikkoisin klo 9-14). Ottakaa MATLAB / oma läppäri mukaan luennoille.

-Enso-
Oulussa 6.10.2009