Tietokoneavusteinen säätösuunnittelu (TASSU)

Kooste palautteesta (4.10.2005)

 

Viimeisellä luentokerralla kerätty palaute osoittautui pääosin positiiviseksi. Ohessa kooste useammin kuin kerran kirvonneista kommenteista:

1. Etenemistahti oli sopiva (90%)
2. Asiat esitettiin selkeästi (90%) tai vaikeaselkoisesti (30%)
3. Kurssilla käsitellyt asiat koettiin sopivan haastaviksi (50%), keskeisiksi ja tärkeiksi (50%), liian vaikeiksi (20%)
4. Asiat nivoutuivat laajempaan kokonaisuuteen jotenkuten (50%) tai hyvin (50%)
5. Kurssin laajuus koettiin sopivaksi (90%)

6. Luentojen ja harjoitusten materiaalia pidettiin pääosin hyvänä. Osin kaivattiin luentojen "ekstra"-kalvoja ja esimerkkejä kirjallisena sekä harjoitustehtävien vastauksia. Harjoitustehtävistä kommentoitiin myös että "erityyppisiä tehtäviä oli liikaa" (?) ja että mitoituksessa oli ongelmia (30%)
7. Sattuneesta syystä johtunutta viivettä luentojen ja harjoitusten välillä pidettiin haittaavana (40%).
8. Eniten kurssilla koettiin opitun MATLABin taitoja ja käyttötapoja (80%), kurssi koettiin myös hyödyllisenä säätötekniikan menetelmien tai säsy I-II asioiden kertauksen kannalta (50%)
9. Harjoituksia kehuttiin oppimisen edistäjänä (30%) sekä MATLABin käyttöä luentojen ohessa (30%)

10. Kurssin osioille saatiin seuraavat keskiarvot (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5):
- luennot 3.5
- luentomateriaali 3.25
- harjoitukset 3.5
- harjoitusmateriaali 3.5
- www-sivut 4.35
W3-sivuista tärkeimmäksi koettiin että ne ovat helppolukuiset ja ajan tasalla (30%). Vanhoja tenttikysymyksiä pidettiin vaikeina (20%).

11. Kurssin suoritustavaksi toivottiin näyttökoetta (40%), tenttiä (30%) tai projektityötä (30%)

13. Kokonaisarvosanojen keskiarvoksi (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5) tuli 3.8

Kiitokset arvioista. Erityisesti minua ilahduttaa ettei säätötekniikka jäänyt MATLABin varjoon ja että linkit säsy I-II:een löytyivät. Tämä oli yksi keskeinen tavoite. Olen myös tyytyväinen siihen että luennoilla/harjoituksissa käytiin ja että harjoitukset koettiin oppimisen kannalta kovastikin hyödylliseksi. Ensi vuodelle täytyy vielä pohtia uudelleen kirjallisen ja luennoilla esitettävän materiaalin suhdetta, sekä tälle kurssille sopivaa suoritusmuotoa.

Oulussa 4/10/2005,

Enso Ikonen