Tietokoneavusteinen säätösuunnittelu (TASSU)

Kooste palautteesta (3.10.2007)

Viimeisellä luentokerralla kerätty palaute osoittautui pääosin positiiviseksi. Ohessa kooste useammin kuin kerran kirvonneista kommenteista (n=18):

1. Etenemistahti oli sopiva (70%) tai liian nopea (30%)
2. Asiat esitettiin selkeästi (90%) tai vaikeaselkoisesti (10%)
3. Kurssilla käsitellyt asiat koettiin keskeisiksi ja tärkeiksi (50%) ja sopivan haastaviksi (20%) ja/tai liian pintapuolisiksi (20%)
4. Asiat nivoutuivat laajempaan kokonaisuuteen jotenkuten (70%) tai hyvin (30%)
5. Harjoitusten ja luentojen esimerkit ja ohjatut tehtävät edistivät oppimista (95%)
6. Luennot ja harjoitukset täydensivät toisiaan hyvin (95%)
7. Kurssin opintopistemäärä on sopiva (95%)
8. Kurssilla opittiin ennen kaikkea MATLABin käyttöä (70%), osin myös säsy I-II menetelmiä (20%).
9. Kurssin osioille saatiin seuraavat keskiarvot (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5):
- luennot 3.6
- luentomateriaali 2.7
- harjoitukset 3.9
- harjoitusmateriaali 3.7
- www-sivut 4.1
10. Kurssin suoritustavaksi toivottiin tenttiä (40%), ryhmätyöprojektia (30%), projektityötä yksin (15%) tai näyttökoetta (10%).
12 Kokonaisarvosanojen keskiarvoksi (skaalalla hyl., 1, 2,..., 5) tuli 3.7, eli arvosanaksi 3.

 

Suuret,

   kiitokset arvioista. Pääosin kurssiin oltiin varovaisen tyytyväisiä (arvosanat liikkuivat 3-4 skaalalla, vain muutamin poikkeuksin). Siltä kurssi kateederiltakin päin katsottuna näytti. Hieman olen murheellinen siihen että säätötekniikka näyttäisi jääneen MATLABin oppimisen varjoon. Toisaalta jotkut teistä pitivät luentoja liian pintapuolisina, jopa opiskelijoiden taitoja aliarvioivina. Näiltä osin olisi siis ollut varaa kiristää vaatimustasoa ja korostaa enemmän säätösuunnittelun osuutta. Harmi. Ehkäpä näissä esiin nousseissa vinkeissä olisi aineksia ensi vuoden tiiviimmälle paketille: Vähemmän matriisien käsittelyä ja Simulinkkiä, enemmän ja haastavampia säätösuunnittelun tehtäviä.

Luentojen ja laskuharjoitusten jako kahtia (2+2h/päivä) näytti olleen onnistunut ratkaisu (aiemmin luennoitu 4h tiistaina, ja keskiviikkona 4h harjoituksia). Luentomateriaali on joka vuosi heikoimmaksi arvioitu osio: Ongelma on siinä että säsy I-II on oma kurssinsa joten kovin kattavaa 'kilpailevaa' materiaalia ei kannata rakentaa. Esim. Dorfin tai Ogatan oppikirjoista löytää mainion perusteoksen! Ehkäpä ensi vuonna laitan luentoesimerkkejä nettiin tarkasteltaviksi. Harrin vetämät harjoitukset / materiaali arvioitiin hyviksi ja hyödyllisiksi, ja niinhän se on että itse tekemällä oppii parhaiten.

Viime vuonna lanseeraamamme näyttökoe ei nyt vaikuttanut kiinnostavan kuin muutamia, vaikka aiemmin sitä nimenomaan toivottiin - ehkäpä sitä olisi pitänyt markkinoida toisella tavalla. Kyselin nyt myös kiinnostusta projektityö-tyyppiseen suoritusvaihtoehtoon, sitä tuntuisi tällä kertaa löytyvän. Suurin osa teistä näyttäisi kuitenkin viihtyvän perjantaisin tenttisalissa. Oppimisen kannalta hyvien tenttikysymysten laatiminen ei kuitenkaan ole helppoa...

Toivottavasti tapaamme monien kanssa tammikuussa kehittyneiden menetelmien luennoilla. Siellä MATLABin/säätösuunnittelun taidoista on kovastikin hyötyä.

    -Enso-