Tuntisuunnitelmat 

Suomen säähän ja ilmastoon liittyvät asiat voi jakaa kolmeen oppituntiin (á 45 min). Tunnit soveltuvat perusopetuksen 9. luokan maantiedon tunneille. Tuntien tavoitteena on muodostaa kuva Suomen ilmastoon ja säähän vaikuttavista tekijöistä. Oppilaalla tulisi olla käsitys myös sääennusteista, niiden tarpeellisuudesta ja herättää heidät pohtimaan niiden luotettavuutta. Tuntien jälkeen oppilaan tulee ymmärtää kasvihuoneilmiön syyt ja seuraukset sekä pohtia, mitä vaikutuksia ilmaston lämpenemisestä on oman paikkakunnan elämään. 

Nämä sivut on tarkoitettu tukemaan oppituntia, mutta ne soveltuvat myös oppilaan itsenäiseen opiskeluun. Tehtävät kirjataan vihkoon. Ne voidaan tehdä yksittäin tai ryhmissä. 

SUOMEN ILMASTO 

1. Mitkä tekijät vaikuttavat Suomen ilmastoon? 

2. Mikä vaikutus Itämerellä on Suomen ilmaston piirteisiin? 

3. Millainen on meri-ilmasto? Mistä se johtuu? 

4. Millainen on mannerilmasto? Mistä se johtuu? 

5. Suomi kuuluu väli-ilmastoon, mitä se tarkoittaa? 

SUOMEN SÄÄ 

1. Mikä on sää ja ilmaston ero? 

2. Millainen sää Suomessa vallitsee? 

3. Milloin Suomessa sataa vähiten, milloin eniten? 

4. Ketkä tarvitsevat ammatissaan sääennustuksia? 

5. Miten sääennustukset vaikuttavat sinun elämääsi? 

6. Tarkkaile viikon ajan lehtien sääennustuksia. Miten sääennustukset pitivät paikaansa? Mitä sääilmiöitä viikon aikana esiintyi? 

KASVIHUONEILMIÖ 

1. Tee mind map kasvihuoneilmiöstä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. 

2. Olet maanviljelijä omalla paikkakunnallasi vuonna 2050. Millaisia lajeja viljelet? Mitä ongelmia ja etuja kohoneesta lämpötilasta on sinulle? Tee tarina. 

3. Mitä sinä voit tehdä kasvihuoneilmiön etenemisen hidastamiseksi? 

4. Etsi sanomalehdistä artikkeleita ilmaston muutokseen liittyvistä ilmiöistä. Kerätkää luokkalaisten kanssa artikkelit taululle ja keskustelkaa seuraavista aiheista: 

- mitkä ilmiöistä ovat ihmisten aiheuttamia? 

- mitä yhteiskunnallisia toimia ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseksi on tehty? 


Alkuun Edellinen Seuraava Takaisin

Takaisin / back