Säätöjärjestelmien
suunnittelu 477622A (weboodi,
peppi)
SÄSU
Kurssin järjestää älykkäät koneet ja järjestelmät -yksikkö (IMS), systeemitekniikka (SYTE)
Kurssi järjestetään periodilla 3.
2022 toteutus etäopetuksena MS-Teamsin välityksellä.
Ensimmäinen luento ti 11.1.2022 klo 10.15.
(Linkki opetukseen tulee tälle sivulle Click here to join the meeting )
Suoritus välikokein kurssin aikana (yliopiston ohjeistuksen niin
salliessa) tai loppukokeella tenttiakvaariossa aina kun akvaario on
auki.
Opintojaksossa perehdytään säätöjärjestelmien suunnittelussa käytettäviin
matemaattisiin ja käytännön menetelmiin. Kurssi kertaa ja jatkaa opintojaksoa
säätöjärjestelmien analyysi (477621A).
Kurssi on suunnattu erityisesti prosessi-
ja ympäristötekniikan opiskelijoille. Kurssi soveltuu hyvin kaikille
teknillisen tiedekunnan koulutusohjelmissa opiskeleville.
Kurssin esitietoina tarvitaan mm. säätöjärjestelmien analyysi. Lähtötietoina edellytetään, että opiskelija on tutustunut integraalimuunnoksiin (Laplace-muunnos), Matlab/Simulinkin käyttöön sekä prosessidynamiikan mallintamiseen.
Opettajana toimii professori Enso Ikonen. Kurssi luennoidaan 3. periodilla tammi-helmikuussa.
Kurssilla käytetään luentomonistetta ”Säätöjärjestelmien suunnittelu” (E. Ikonen, 2013):
·
Luentomateriaali
(luvut 1-10) 2078KB.
Tiedosto on salattu, salauksen purku ja fontit toimivat ainakin Adobe Reader X:llä ja PDF-XChange Viewerillä.
Salasana annetaan luennolla. Chrome-selaimella on ollut ongelmia.
Tarvittaessa minulta saa paperiversion kopioitavaksi (TF319-3).
Kurssin 2021-toteutuksen aikataulu:
i
pe 8.1.2021 klo 8.15-10
Luvut 1.1-1.2 (Kurssi-info, säätö- ja systeemitekniikasta, Laplace muunnos ja
käänteismuunnos) [tallenne]
ii
ti 12.1 Harjoituksia
(Laplace-muunnos, Laplace-käänteismuunnos) [tallenne]
iii
ke 13.1 Luku 1.3
(Siirtofunktiot, lohkokaaviot). [tallenne
ja valokuva viimeisen harjoituksen fläppitaulusta joka ei tarttunutkaan videoon, esimerkki
kurssimateriaalin luvusta 1.2.5]
iv
pe 15.1 Luku 1.4 +
harjoituksia (lohkokaavioharjoitus + Matlabin alkeet) [tallenne].
v
19.1 Luku 1.4 (Matlab CST
ja osamurrot, yms). [tallenne].
vi
20.1 Luvut 2.2 ja 2.3 +
harjoituksia (1. ja 2 kertaluvun systeemien vasteet, navat vs. aikatason vaste)
[tallenne]
vii
22.1 Simulink ja harjoituksia
[tallenne]
viii
26.1 Luvut 3.2-3.5
(takaisinkytkentä, kuuden kopla, myötäkytkentä). [tallenne].
Lisämateriaalina tässä Hans Aallon kepeä
johdatus
säätötekniikkaan (8 s).
ix
27.1 Luku 3.6 (Juuriura+harjoituksia).
[tallenne].
Lisäharjoitus
aikatason peukalosääntöjen ja juuriuratekniikan käytöstä.
x
29.1 Luku
4 (PID-säädin/PID-säätö) + CTMS-harjoituksen
esittely [tallenne].
xi
2.2 Luvut 5.2-5.3
(PID-virityksen tarve, Ziegler-Nicholsin menetelmät). [tallenne]
xii
3.2 PID-virityksen mainio
yhteenvetovideo on tässä
(12min). CTMS-harjoitus
löytyy täältä [video-opetusta ei ole, kts. edellisen videon loppu].
xiii
5.2 Luku 5.4-5.8
Lambda-viritys + harjoituksia. [tallenne]
xiv
9.2. Luku 6 (Z-muunnos ja diskretointi) [tallenne].
xv
10.2/12.2 Välikoe 1. (ke PR101,
pe PR104/PR105)
·
Välikokeen 1 vastaukset on
arvioitu (17/2). Tulokset löytyvät täältä
opiskelijanumeron perusteella listattuna (syntymäpäivän jos tenttivastauksessa
ei ollut opiskelijanumeroa). Tiedoston salasana on sama kuin
luentomateriaalissa. Jos tiedosto ei avaudu, lataa se omalle koneelle ja koeta
uudelleen.
·
Vastauspapereita jätettiin
57 kpl, muutama tentti on vielä tulossa. Joukossa oli aivan mainioitakin
suorituksia! Jos oman vastauksen arviointi arveluttaa, niin ota yhteyttä
opettajaan.
xvi
16.2 Luvut 7.2-7.4 +
Matlab harjoituksia (Taajuusvaste, polaarikuvaaja, Bode-kuvaaja) [tallenne]
xvii
17.2 Luvut 7.4-7.5+ Matlab
harjoituksia (Bode-kuvaajan piirto käsin, Butterworth-filtterisuunnittelua). [tallenne
1][tallenne
2] Filtterisuunnittelun kalvot luennolta ovat tässä.
xviii
19.2 Luku 8.2 + Matlab
harjoituksia (Nyquistin stabiilisuuskriteeri) [tallenne].
Luennon Nyquist-harjoituksia on tässä.
xix
23.2 Luvut 8.3
Säätösuunnittelun robustisuuskriteerit + Bode/Nyquist-säätösuunnittelun harjoituksia. [tallenne]
xx
24.2 Luku 9 Loop shaping,
lead/lag-piirit ja PID-suunnitteluesimerkki [tallenne].
xxi
26.2 Luku 10 Identifiointi [tallenne]
xxii
2.3 Kurssipalaute
(linkki / kirjaudu sisään),
säätösuunnittelun kaari. [tallenne]
xxiii
3.3/5.3 Välikoe 2. (ke
L4, pe L4)
·
2. Välikokeeseen osallistui 52 opiskelijaa.
·
Tenttitulokset löytyvät täältä (17.3). Noin 2/3 molempiin
välikokeisiin osallistuneista suoritti kurssin hyväksytysti. Arvosanajakauma
painottui tyydyttäviin arvosanoihin: 1 (10 kpl) ja 2 (11 kpl), mutta
mainioitakin arvosanoja löytyi: 3 (6 kpl), 4 (3 kpl) ja 5 (3 kpl), parhaimmat
tenttipisteet olivat lähellä maksimia (30 p.). Jos tentin arviointi arveluttaa,
niin ota yhteys opettajaan. Kurssin voi tenttiä tai korottaa arvosanaa
akvaariossa loppukokeella miten vain itselle parhaiten
sopii.
·
Muistakaa käydä antamassa palautetta (linkki / kirjaudu sisään).
Kurssin
läpäisy tapahtuu tenttimällä välikokein.
Välikokeeseen tulee neljä kysymystä, joista kolmeen saa vastata. Kysymykset
tulevat pääosin tästä joukosta: VK1,
VK2. Välikokeet järjestetään
luentotuntien aikana, kesto 2h.
Ennakkoilmoittautumista ei tarvita, tentin uusinta tai tenttiajan siirto ei
onnistu. Muista toteutusmahdollisuuksista (esim. etätoteutus,
erityisjärjestelyt) voi olla yhteydessä opettajaan.
Arvosanarajat ovat:
·
<12p. => hylätty
·
≥12p. => 1
·
≥15p. => 2
·
≥18p. => 3
·
≥22p. => 4
·
≥26p. => 5 (max 30p)
Vaihtoehtoisesti
kurssi voi suorittaa loppukokeella
akvaariotenttinä. Siinä saa vastata kuuteen kysymykseen seitsemästä, kesto 3h. Loppukokeeseen
voi varata ajan vaikkapa tästä: https://exam.oulu.fi/enroll/exam/8690?code=477622A. Loppukokeen
voi tehdä milloin itse katsoo parhaaksi, mutta suosittelen varmistamaan, että
piirtotaulu on käytössä kaavojen/laskujen tuottamista varten (tai paperitentin
varaamista - maanantait?). Oma laskin ei ole sallittu, mutta tenttitilan
työkaluja (mm. Windowsin laskin?) voi käyttää. Kysymyksiin
joissa tarvitaan Laplacemuunnostaulukkoa on liitetty tämä
taulukko. Tentit arvioidaan hetimiten kun ehditään,
kesälomakaudella voi tulla pidempiä viiveitä.
Etäsuorittamistavat
(nämä eivät ole käytössä 14.5.2020 alkaen!): Niin kauan kuin
akvaariotentin tekeminen ei ole mahdollista, voi kurssin a) suorittaa tai
arvosanaa korottaa arvioitavan tehtävän
avulla tai b) jos aiemmista tenteistä on koossa 10 pistettä, voi kurssin
suorittaa myös lisätehtävillä jolloin
arvosanaksi tulee 1. Molempiin tapoihin ohjeet löytyvät tästä.
Tehtävässä voi hyödyntää kertausta linerisoinnista
sekä Matlab-demoa ode-yhtälöiden ratkaisemisesta (tiedosto1 ja tiedosto2).
Toteutus keväällä 2021
·
Tässä kooste
palautteesta, jota tuli palatejärjestelmään 15 opiskelijalta (8.4.2021). Mukana
on vain huomioita, joita useampi opiskelija on antanut.
·
Kurssin sisältö
ja tavoitteet koettiin tarpeellisiksi (keskiarvo 3.4-4.0, skaalalla 1-5).
·
Opetusmenetelmät,
materiaali ja kuormitus saivat
keskimäärin hyväksyvän arvion (ka. 3.1-3.5). Sanallisessa palautteessa
positiivista viestiä tuli ennen kaikkea opetuksen nauhoittamisesta ja
laittamisesta saataville (7 kpl), samoin etäopetusta pidettiin laadukkaana ja
ymmärrettävänä. Myös Matlabin käyttämisestä tuli tyytyväistä palautetta.
Harjoituksia toivottiin lisää. Matlab-harjoituksia ehdotettiin
annettavaksi jo ennen luentoja, niin että olisi helpompi kysyä
ongelmatilanteissa. Muutamassa palautteessa luentomateriaalia pidettiin aivan
mahdottoman vaikeaselkoisena.
·
Kriittisin
palaute (ka. 2.93) tuli arviointimenetelmien osalta, missä 7 opiskelijaa
arvioi, että menetelmät tukivat oppimista (jokseenkin samaa mieltä), mutta 3
oli jopa täysin eri mieltä. Sanallisen palautteen perusteella krittiikki
kohdistui nimenomaan välikokeiden järjestämiseen yliopiston tiloissa
korona-ajasta huolimatta. Valmiit tenttikysymykset auttoivat suuntaamaan
opiskelua sekä vähensivät stressiä.
·
Kiitos
palautteesta! Pitää miettiä miten
saisin paremmin motivoitua Matlabin omaehtoista käyttöä, toisenlainen
rytmittäminen on harkitsemisen arvoinen juttu. Arviointijärjestelyiden osalta
noudatin yliopiston koronaohjeistusta ja pyrin toteuttamaan sitä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisella tavalla. Mukavaa, että älysin nauhoittaa luennot, koska
niistä on selvästikin ollut apua opiskelussa. Toivottavasti löytyy keino pitää
nauhoitteet saatavilla myös jatkossa. /Enso.
Toteutus keväällä 2020
·
Yhteenvetoa palautteesta avoimiin kysymyksiin (21/2/2020, 18
vastausta): Kurssilla koettiin
opitun säätöjärjestelmistä yleensä sekä PID-säädöstä erityisesti. Moni koki
Matlab osaamisensa parantuneen.Tenttikysymysten julkistamista etukäteen
pidettiin hyvänä juttuna. Samoin luentomateriaalin välitöntä julkistamista
kurssin sivuilla kiiteltiin, osa toivoi kalvojen julkaisua jo ennen luentoja.
Kurssin huomattiin rakentuvan aiempien kurssien osaamisen päälle ja useampi opiskelija
valitteli heikkoa pohjaosaamista. Toivomuslistalla olivat arviointiin
vaikuttavat kotitehtävät. Jonkin verran kritiikkiä tuli siitä, että Matlabia
käytettiin paljon, mutta sen osaaminen ei kuitenkaan vaikuttanut suoraan
arviointiin. Kurssin arvosanaksi sain opiskelijoilta 4 (moodi 4, ka 3.7).
Kiitos palautteesta, sitä voi
edelleenkin antaa palaute.oulu.fi:n kautta. Arvioitavien kotitehtävien
järjestäminen näinkin suurelle opiskelijajoukolle on resurssikysymys, mutta
pidetään asia mielessä jatkossa. Säätöjärjestelmien kolmen kurssin muodostamaan
kokonaisuuteen on nyt kiinnitetty enemmän huomiota ja muutoksia on luvassa jo
ensi lukuvuonna.
Toteutus keväällä 2019:
·
Yhteenveto palautteesta avoimiin
kysymyksiin (26/2/2019, 11 palautetta). Kurssilla koettiin opitun ennen kaikkea sitä, mikä
säätöjärjestelmien analyysissä jäi ymmärtämättä (60%)
sekä PID-säätöä (50%). Matlabin käyttöä mainittiin hyvänä asiana (50%), tosin joidenkin mielestä sitä oli jo liikaakin (20%).
Netistä löytyvät luentodiat olivat positiivinen juttu (50%)
ja luentoja pidettiin johdonmukaisina, selkeinä ja rauhallisina (50%).
Esimerkkejä ja kotitehtäviä kaivattiin lisää (50%),
useampi olisi halunnut tehdä kotitehtäviä vaikka ilman tenttipisteitä. Kurssin
arvosanaksi sain opiskelijoilta 4 (2=1kpl, 3=2kpl, 4=5kpl, 5=3kpl).
Kiitos palautteesta! Ottaen huomioon että 67 ilmoittautuneesta vain
parikymmentä seurasi luentoja loppuun asti, kurssissa riittää vielä
kehittämistä. Yksittäisiä palautteita ei ole koostettu yllä, mutta niissäkin
oli hyödyllisiä huomioita.
Enso 20.12.2021