Säätöjärjestelmien
suunnittelu 477622A (peppi)
SÄSU
Kurssin järjestää älykkäät koneet ja järjestelmät -yksikkö (IMS), systeemitekniikka (SYTE)
Kurssi järjestetään periodilla 3.
2022 toteutus on päättynyt.
Luentonauhoitteet ovat saatavilla toistaiseksi (kts. [tallenne]-linkit alta
aikataulun yhteydestä).
Kurssi luennoidaan seuraavan kerran tammi-helmikuussa 2023.
Linkki opetukseen: Click here to join the meeting (”SäSu 2022” )
Suoritus välikokein kurssin aikana tai loppukokeella tenttiakvaariossa aina kun akvaario on
auki.
Ajankohtaista:
·
9.5.2022 Yhteenveto palautteesta löytyy sivun alalaidasta.
Jos tenttisuorituksesi ei löydy suoritusrekisteristä, niin laita s-postia
opettajalle – tietojen siirtymisessä exam-järjestelmästä on ollut ongelmia.
·
21.3.2022:
Kurssin suoritukset on tänään viety Peppiin. Ohjeistuksen mukaisesti
hylkäysmerkintä annetaan kaikille kurssitoteutukselle ilmoittautuneille, jotka
eivät ole tehneet hyväksyttävää suoritusta välikokein. Merkintä tarkoittaa
vain, ettei ole saanut kurssisuoritusta välikokeiden avulla. Kurssin voi
jatkossa suorittaa tai arvosanaa korottaa loppukokeella akvaariossa ilman uutta
ilmoittautumista kurssille Pepissä. Välikokeella kurssin voi suorittaa taas
ensi vuoden toteutuksessa.
· 16.3.2022: Välikoe 2
on nyt arvioitu ja kokonaisarvosanat vk1+vk2 laskettu. Tulokset ovat tässä, Löydät arviointisi opiskelijanumeron
tai syntymäpäiväsi mukaan.
o VK2 tenttiin osallistuneista 60% läpäisi kurssin.
Arvosanajakauma oli varsin tasainen, kiitettäviä löytyi 38% (8 kpl).
o Jos läpäisyprosentin laskee kaikkien joko vk1 tai vk2:een
osallistuneiden kesken, saanto on kovasti vaatimaton 33 %. Kurssipalautetta ja
kehitysajatuksia voi antaa peppi-järjestelmässä.
o Loppuvuoden ajan kurssin voi suorittaa loppukokeena
akvaariossa.
o Jos arviointi omalla kohdalla jää mietityttämään, niin
ota yhteyttä opettajaan. Kirjaan tulokset peppiin
ensi viikon aikana, mutta jos tuloksella on kiire niin infoa ja kirjaan sen
nopealla aikataululla.
·
4.3.2022: Välikokeet
2022 on nyt pidetty (henkilökohtaisesti sovittuja poikkeusmahdollisuuksia
lukuun ottamatta). Jatkossa kurssin voi suorittaa loppukokeella akvaariossa,
seuraava välikoemahdollisuus taas ensi vuonna. Suoritusmerkinnät menevät
yliopiston järjestelmiin, tulokset tulevat myös näille sivuille vk1:n tapaan.
·
1.3.2022: Välikoe 2
ke 2.3. klo 10.15 tai pe 4.3. klo 8.15 Linnanmaalla salissa L4. Voit osallistua
jompaan kumpaan.
·
21.2.2022: Välikoe 1
on nyt arvioitu. Ensimmäiseen välikokeeseen osallistui 61 opiskelijaa.
Pistekeskiarvoksi tuli hieman yli 5. Viisi opiskelijaa saavutti jo nyt kurssin
läpäisyyn riittävän pistemäärän (min. 12), onnittelut! Toisessa välikokeessa on
tarjolla 15 pistettä lisää.
o
Arvioinnit tässä: vk 9.2.2022, vk 11.2.2022
ja vk 18.2.2022.
Löydät arviointisi opiskelijanumeron avulla. Jos et kirjannut tenttipaperiin
opiskelijanumeroasi, niin katso syntymäpäiväsi mukaan.
o
Jos vastauksesi
arviointi mietityttää, niin ota opettajaaan yhteyttä luentojen jälkeen.
o
Välikoe 2
-tilaisuudet järjestetään ohjelman mukaisesti viikolla 9.
o
Välikokeille ei
järjestetä uusintoja. Kurssin loppukokeita akvaariossa ei ole rajoitettu.
·
4.2.2022: Tiistain
8.2.2022 luennot on peruttu, pahoittelen yllättäen tullutta työestettä.
Luvun 6 aineistosta on tarjolla viime vuoden luentonauhoite (linkki alempana).
Muuten viikolla 6 välikoe 1, joko ke tai pe, osallistu jompaankumpaan.
·
19.1.2022:
Välikokeet Linnanmaalla salissa L4. Voit osallistua
o
välikokeeseen 1 joko ke 9.2.2022 klo
10.15-12 tai pe 11.2. klo 8.15-10 (pe joistain ennakkotiedoista
poiketen) sekä
o
välikokeeseen 2 joko ke 2.3. klo
10.15.12 tai pe 4.3. klo 8.15-10.
Kumpaankin välikokeeseen voi osallistua yhtenä annetuista päivistä,
eli vain kerran kumpaankin. Vaihtoehtoisesti kurssin voi suorittaa
loppukokeella akvaariossa (exam.oulu.fi) ihan milloin vaan.
·
12.1.2022
Laittakaa pe-aamun luentoa varten Matlab käyttövalmiiksi, esim. asentamalla
omalle koneelle Matlab ja Simulink sekä työkalupaketeista vähintään Control
System Toolbox. (ohjelmistot).
Jos haluaa oikein kevyen version, voi kokeilla Matlab mobile appsia.
·
11.1.2022:
1. luentotallenne linkitetty (yuja, kirjautuminen yliopiston tunnuksilla).
·
10.1.2022:
Oulun yliopiston opetus etänä 3. periodin loppuun.
·
6.1.2022:
Kevään 2022 toteutuksen alustava aikataulu löytyy alta
Opintojaksossa perehdytään säätöjärjestelmien suunnittelussa käytettäviin
matemaattisiin ja käytännön menetelmiin. Kurssi kertaa ja jatkaa opintojaksoa
säätöjärjestelmien analyysi (477621A).
Kurssi on suunnattu erityisesti prosessi-
ja ympäristötekniikan opiskelijoille. Kurssi soveltuu kaikille tekniikkaa
opiskeleville.
Kurssin esitietoina tarvitaan mm. säätöjärjestelmien analyysi. Lähtötietoina edellytetään, että opiskelija on tutustunut integraalimuunnoksiin (Laplace-muunnos), Matlab/Simulinkin käyttöön sekä prosessidynamiikan mallintamiseen.
Opettajana toimii professori Enso Ikonen. Kurssi luennoidaan 3. periodilla tammi-helmikuussa.
Kurssilla käytetään luentomonistetta ”Säätöjärjestelmien suunnittelu” (E. Ikonen, 2013):
·
Luentomateriaali (luvut
1-10) 2078KB.
Tiedosto on salattu, salauksen purku ja fontit toimivat ainakin Adobe Reader X:llä ja PDF-XChange Viewerillä.
Salasana annetaan luennolla. Chrome-selaimella on ollut ongelmia.
Tarvittaessa minulta saa paperiversion kopioitavaksi (TF319-3).
Kurssin 2022-toteutuksen aikataulu:
Kertausta Laplace-tasossa toimimisesta ja Matlabin käyttö
säätösuunnittelussa:
i
ti 11.1.2022 klo 10.15-12
Luvut 1.1-1.2 (Kurssi-info, säätö- ja systeemitekniikasta, Laplace muunnos) [tallenne]
ii
ke 12.1. klo 10.15-12
Luku 1.3 (KT1a-d, siirtofunktiot, lohkokaaviot). [tallenne]
iii
pe 14.1. klo 8.15-10
Luku 1.4 (Matlabin alkeet, Matlab CST) [tallenne]
iv
ti 18.1. Luku 2.2 (1.
ja 2. kertaluvun systeemien navat vs. vasteet aikatasossa) [tallenne]
v
ke 19.1. Luku 2.3 (aikatason
suorituskyky, puolitussääntö) [tallenne]
vi
pe
21.1. Luvut 2.4-5 (Simulink)
CTMS-harjoitus (Simulink). [tallenne]
Suljettu
piiri ja PID:
vii
ti 25.1. Luvut 3.2-3.4
(takaisinkytkentä, kuuden kopla). Lisämateriaalina tässä Hans Aallon kepeä johdatus säätötekniikkaan (8 s). [tallenne]
viii
ke 26.1. Luku 3.5-3.6
(Myötäkytkentä, juuriura). [tallenne]
ix
pe 28.1. Luku 4
(PID-säädin/PID-säätö). [tallenne]
x
ti 1.2. Luvut 5.2-5.3
(PID-virityksen tarve, Ziegler-Nicholsin menetelmät). [tallenne]
xi
ke 2.2. Luvut 5.4-5.8
(Lambda-viritys). [tallenne]
xii
pe 4.2. PID-viritys/harjoituksia.
CTMS-harjoituksia.
PID-virityksen mainio yhteenvetovideo on tässä
(12min). [tallenne]
Diskreetit järjestelmät, välikoe 1:
xiii
ti 8.2. Luku 6 (Z-muunnos ja diskretointi). [tallenne
2021, relevantti sisältö välillä 13min – 1h 34 min]
xiv
ke 9.2. (L4)/ pe 11.2. (L4) Välikoe 1.
Taajuustason
suunnittelu:
xv
ti 15.2. Luvut 7.2-7.4
(Taajuusvaste, polaarikuvaaja, Bode-kuvaaja) [tallenne]
xvi
ke 16.2. Luvut 7.4-7.5
(Bode-kuvaajan piirto käsin, Butterworth-filtterisuunnittelua). [tallenne]
Filtterisuunnittelua ei ole kurssikirjassa, tässä kalvot [pdf].
xvii
pe 18.2. Luku 8.2
(Nyquistin stabiilisuuskriteeri) [tallenne].
xviii
ti 22.2. Luvut 8.3
(Säätösuunnittelun robustisuuskriteerit) + Bode/Nyquist-säätösuunnittelun
harjoituksia. [tallenne]
xix
ke 23.2. Luku 9 (Loop
shaping, lead/lag-piirit) [tallenne]
xx
pe 25.2. Luvut 9.4-9.5 (PID-suunnitteluesimerkki).
[tallenne]
Identifiointi, välikoe 2:
xxi
ti 1.3. Osia luvuista 6 ja 10 (Diskretointi + identifiointi). Muistakaa
kurssipalaute (tässä on linkki
ohjeistukseen, palaute annetaan kirjautumalla Peppi-järjestelmään. Muutenkin
sitä voi toki antaa). [tallenne]
xxii
ke 2.3. (L4)/ pe 4.3. (L4) Välikoe 2.
Kurssin
läpäisy tapahtuu tenttimällä välikokein.
Välikokeeseen tulee neljä kysymystä, joista kolmeen saa vastata. Kysymykset
tulevat pääosin tästä joukosta: VK1, VK2
sekä luennoilla annettavista kotitehtävistä. Välikokeet järjestetään
luentotuntien aikana, kesto 2h. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita, tentin
uusinta tai tenttiajan siirto ei onnistu. Muista toteutusmahdollisuuksista
(esim. etätoteutus, erityisjärjestelyt) voi olla yhteydessä opettajaan.
Arvosanarajat ovat:
·
<12p. => hylätty
·
≥12p. => 1
·
≥15p. => 2
·
≥18p. => 3
·
≥22p. => 4
·
≥26p. => 5
(max 30p)
Vaihtoehtoisesti
kurssin voi suorittaa loppukokeella
akvaariotenttinä. Siinä saa vastata kuuteen kysymykseen seitsemästä, kesto 3h.
Kysymykset generoituvat satunnaisesti kysymyspankista. Järjestelmä toimittaa
vastaukset opettajalle arvioitavaksi. Tentit arvioidaan hetimiten kun ehditään,
kesälomakaudella voi tulla pidempiä viiveitä.
Loppukokeeseen
voi varata ajan vaikkapa tästä: https://exam.oulu.fi/enroll/exam/8690?code=477622A. Sen voi tehdä
milloin itse sopivaksi katsoo. Tentti tehdään paperitenttinä, koska
piirtotauluja on toistaiseksi vain rajallisessa määrässä tenttikoneita.
Paperitenteille suositellaan maanantaipäiviä, tarvittaessa paperitentti
kuulemma onnistuu muinakin päivinä. Paperitentti on tehtävä Linnanmaan
kampuksella. Tarvittaessa tenttiminen exam-järjestelmässä onnistuu muuallakin,
ota yhteyttä opettajaan.
Tenteissä on
funktiolaskin sallittu, ei omia muistiinpanoja/ oheismateriaaleja. Väli-
tai loppukokeissa ei ole Matlabia käytettävissä. Kysymyksiin, joissa tarvitaan
Laplacemuunnostaulukkoa, on liitetty tämä taulukko.
Etäsuorittamistavat
(nämä eivät ole käytössä 14.5.2020 alkaen!): Niin kauan kuin
akvaariotentin tekeminen ei ole mahdollista, voi kurssin a) suorittaa tai
arvosanaa korottaa arvioitavan tehtävän
avulla tai b) jos aiemmista tenteistä on koossa 10 pistettä, voi kurssin
suorittaa myös lisätehtävillä jolloin arvosanaksi tulee 1. Molempiin
tapoihin ohjeet löytyvät tästä.
Tehtävässä voi hyödyntää kertausta linearisoinnista
sekä Matlab-demoa ode-yhtälöiden ratkaisemisesta (tiedosto1
ja tiedosto2).
Toteutus 2022
13
opiskelijaa antoi palautetta 2022-toteutuksesta. Kiitos kaikesta palautteesta! Palautetta
ohjaavat kysymykset perustuivat Peppi-järjestelmän palautemallin viiteen osioon:
1) Kurssin viestintä oli jotensakin kohdallaan, 80% piti sitä selkeänä
ja riittävänä. Osa kaipasi siirtymistä Moodleen, mikä pitääkin laittaa harkintaan.
Kritiikkiä tuli myös siitä, että joiltain osin oletettiin opiskelijoiden seuraavan
luentoja. Hmm? 2) Kurssin tavoitteet koettiin selviksi ja vastaavan
opintosuunnitelmaa (80%), mutta vain puolet koki saavuttaneensa ne ja niiden tukeneen
omia valmiuksiaan. Ikävä kyllä, tenttiarvioinnin perustella tuo lienee totta. 3)
Opetusmenetelmiä (työskentelytavat, tuki ja palaute, digi, arviointi) piti
sopivina noin puolet, mutta tentin arviointia pidettiin tiukkana. Pitäisin
kuitenkin tarkoituksenmukaisena, että kurssin keskeisten sisältöjen hallinta
varmistetaan tentissä. Laajahkoista kertausosioista huolimatta puutteet aiemmassa
osaamisessa taisivat joillekin kostautua ja tentin vaatimustaso yllättää. Tenttiahdistusta
olen yrittänyt purkaa kertomalla kysymykset jo etukäteen ja mahdollistamalla
tenttimisen akvaariossa ympäri vuoden. 4) Kuormituksen koki sopivaksi 60%:lle.
5) Yleispalautteessa pidettiin luentonauhoitteita hyvänä juttuna. Tuo
motivoi yrittämään myös tulevien f2f-luentojen nauhoitusta. Matlabin roolia osin
kummasteltiin, koska sitä ei tentissä tarvittu. Itse ajattelen, että Matlabin
tehtävän kurssilla on tukea ymmärrystä (käsinlaskennan tarkistaminen, piirrokset),
jolloin softan käytön arviointi ei ole keskeinen tavoite. Jos Matlab saadaan exam/akvaario-ohjelmistoihin,
niin sen käyttömahdollisuus myös tentissä olisi tervetullut lisä. /Enso
Toteutus keväällä 2021
·
Tässä linkki vuoden 2021 toteutuksen www-sivulle ja mm.
luentonauhoitteisiin.
·
Tässä kooste
palautteesta, jota tuli palatejärjestelmään 15 opiskelijalta (8.4.2021). Mukana on vain huomioita, joita useampi opiskelija on
antanut.
·
Kurssin sisältö
ja tavoitteet koettiin tarpeellisiksi (keskiarvo 3.4-4.0, skaalalla 1-5).
·
Opetusmenetelmät,
materiaali ja kuormitus saivat
keskimäärin hyväksyvän arvion (ka. 3.1-3.5). Sanallisessa palautteessa
positiivista viestiä tuli ennen kaikkea opetuksen nauhoittamisesta ja
laittamisesta saataville (7 kpl), samoin etäopetusta pidettiin laadukkaana ja
ymmärrettävänä. Myös Matlabin käyttämisestä tuli tyytyväistä palautetta.
Harjoituksia toivottiin lisää. Matlab-harjoituksia ehdotettiin
annettavaksi jo ennen luentoja, niin että olisi helpompi kysyä
ongelmatilanteissa. Muutamassa palautteessa luentomateriaalia pidettiin aivan
mahdottoman vaikeaselkoisena.
·
Kriittisin palaute
(ka. 2.93) tuli arviointimenetelmien osalta, missä 7 opiskelijaa arvioi, että
menetelmät tukivat oppimista (jokseenkin samaa mieltä), mutta 3 oli jopa täysin
eri mieltä. Sanallisen palautteen perusteella krittiikki kohdistui nimenomaan välikokeiden
järjestämiseen yliopiston tiloissa korona-ajasta huolimatta. Valmiit
tenttikysymykset auttoivat suuntaamaan opiskelua sekä vähensivät stressiä.
·
Kiitos
palautteesta! Pitää miettiä miten
saisin paremmin motivoitua Matlabin omaehtoista käyttöä, toisenlainen
rytmittäminen on harkitsemisen arvoinen juttu. Arviointijärjestelyiden osalta
noudatin yliopiston koronaohjeistusta ja pyrin toteuttamaan sitä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisella tavalla. Mukavaa, että älysin nauhoittaa luennot, koska
niistä on selvästikin ollut apua opiskelussa. Toivottavasti löytyy keino pitää
nauhoitteet saatavilla myös jatkossa. /Enso.
Toteutus keväällä 2020
·
Yhteenvetoa palautteesta avoimiin kysymyksiin (21/2/2020, 18
vastausta): Kurssilla koettiin
opitun säätöjärjestelmistä yleensä sekä PID-säädöstä erityisesti. Moni koki
Matlab osaamisensa parantuneen.Tenttikysymysten julkistamista etukäteen
pidettiin hyvänä juttuna. Samoin luentomateriaalin välitöntä julkistamista
kurssin sivuilla kiiteltiin, osa toivoi kalvojen julkaisua jo ennen luentoja.
Kurssin huomattiin rakentuvan aiempien kurssien osaamisen päälle ja useampi
opiskelija valitteli heikkoa pohjaosaamista. Toivomuslistalla olivat
arviointiin vaikuttavat kotitehtävät. Jonkin verran kritiikkiä tuli siitä, että
Matlabia käytettiin paljon, mutta sen osaaminen ei kuitenkaan vaikuttanut
suoraan arviointiin. Kurssin arvosanaksi sain opiskelijoilta 4 (moodi 4, ka 3.7).
Kiitos palautteesta, sitä voi
edelleenkin antaa palaute.oulu.fi:n kautta. Arvioitavien kotitehtävien
järjestäminen näinkin suurelle opiskelijajoukolle on resurssikysymys, mutta
pidetään asia mielessä jatkossa. Säätöjärjestelmien kolmen kurssin muodostamaan
kokonaisuuteen on nyt kiinnitetty enemmän huomiota ja muutoksia on luvassa jo
ensi lukuvuonna.
Toteutus keväällä 2019:
·
Yhteenveto palautteesta avoimiin
kysymyksiin (26/2/2019, 11 palautetta). Kurssilla koettiin opitun ennen kaikkea sitä, mikä
säätöjärjestelmien analyysissä jäi ymmärtämättä (60%) sekä PID-säätöä (50%).
Matlabin käyttöä mainittiin hyvänä asiana (50%), tosin joidenkin mielestä sitä
oli jo liikaakin (20%). Netistä löytyvät luentodiat olivat positiivinen juttu
(50%) ja luentoja pidettiin johdonmukaisina, selkeinä ja rauhallisina (50%).
Esimerkkejä ja kotitehtäviä kaivattiin lisää (50%), useampi olisi halunnut
tehdä kotitehtäviä vaikka ilman tenttipisteitä. Kurssin arvosanaksi sain
opiskelijoilta 4 (2=1kpl, 3=2kpl, 4=5kpl, 5=3kpl).
Kiitos palautteesta! Ottaen huomioon että 67 ilmoittautuneesta vain
parikymmentä seurasi luentoja loppuun asti, kurssissa riittää vielä
kehittämistä. Yksittäisiä palautteita ei ole koostettu yllä, mutta niissäkin
oli hyödyllisiä huomioita.
Enso 7.3.2022