Johdanto
Ympäristöasenteet ja luontosuhde Ympäristökasvatuksen kokonaisuus
|
JohdantoKäsitteitäMoraalilla tarkoitetaan niitä periaatteita ja uskomuksia, joita käytämme ratkaistessamme oikeaa ja väärää koskevia ongelmia.Etiikan alaan kuuluvat sellaiset käsitteet kuin autonomia, itsensä kehittäminen ja empatia. Autonomia merkitsee omien valintojen pohjalta tapahtuvaa itsenäistä, spontaania toimintaa, joka on vastuullista, järkiperäistä ja luonnon ja muut ihmiset huomioon ottavaa. Itsensä kehittämisellä tähdätään omien persoonallisten kykyjen ja taitojen kehittämiseen kohti jalompaa ja korkeatasoisempaa moraalitasoa. Empatialla tarkoitetaan halua jakaa muiden tunteita ja tunnelmia, halua huolehtia toisista ihmisistä ja halua toimia oikeudenmukaisesti. Eettisen ympäristökasvatuksen keskeisenä tavoitteena
on kehittää asenteita ja arvoja eettisesti kestävällä
tavalla.
Don Quijotet rannalla? – Ympäristökasvatuksen arvopohja ja kasvatuksen ja opetuksen ongelmat
Ihminen lienee aina halunnut nähdä tulevaisuuteen ja vaikuttaa siihen, millainen se on. Kukapa meistä ei lukisi horoskooppeja joko tosissaan tai leikkimielellä. Suosittuja ovat myös erilaiset numerologiaan tai astrologiaan tukeutuvat ennustukset. Tekevätpä monet niiden pohjalta jopa elämäänsä ja läheistensä elämää koskevia päätöksiä pyrkiessään löytämään tien ”mahdollisuuksien maailmoihin”. Kasvattaminen lienee kuitenkin tavallisempi tapa yrittää vaikuttaa tulevaisuuteen. Kasvatuksesta ja sen rinnakkaiskäsitteistä opetus ja oppiminen on julkaistu lukuisia kirjoituksia viimeisen kymmenen vuoden aikanakin. Niissä esitetyt näkökulmat ja ohjeet ovat monenlaisia ja vaihtelevat globaalista yksilötasolle asti. Perustellusti voidaan kysyä Shakespearea mukaillen ”Mitä kasvatuksella oikein tarkoitetaan?” Kaikilla meillä on kasvatuksesta kokemuksia, käsityksiä ja mielipiteitä. Siitä huolimatta voinemme todeta kasvatuksesta kuten kirkkoisä Augustinus ajasta: ”Tiedän mitä aika on, ellei kukaan sitä minulta kysy, mutta jos joku kysyy, en tiedä.” Mollenhauerin mukaan ”Kasvatuksella tarkoitetaan sosiaalisia toimenpiteitä, joilla ihmiset pyrkivät toisissa ihmisissä pysyvästi parantamaan jossakin suhteessa psyykkisten taipumusten rakennetta ja säilyttämään siinä arvokkaiksi katsottuja komponentteja psyykkisillä ja (tai) sosiaalis-kulttuurisilla välineillä.” (Hilpelä, 1987, 152.) Kasvatuksella siis pyritään hänen mukaansa ”parantamiseen”
ja ”säilyttämiseen”. Näin ajateltuna kasvatus on tavoitteellista
toimintaa, mistä seuraavat kysymykset: Mitä nämä tavoitteet
ovat? Miksi kasvatamme? Mihin kasvatuksella pyritään? Mikä
on kasvatuksen arvopohja? Myös ympäristökasvatusta koskevat
samat kysymykset, mutta lisäksi olisi pohdittava sitä, ovatko
ympäristökasvatuksen tavoitteet ja arvot kaikilta osin samoja
kuin kasvatuksen tavoitteet ja arvot.
Kasvatuksen tavoitteet ja arvot
Täydellinen elämä edellyttää onnellisuutta, joka voidaan saavuttaa Sokrateksen mukaan huolenpidolla omasta sielusta. (Ollila, 2000.) Sokrateen oppilas, kasvatusfilosofian perustaja Platon määritteli kasvatuksen taiteeksi, joka suuntaa sielun katselemaan kohti ”hyvän” ideaa. Tämä tarkoitti hänen mukaansa, että ihmisen sivistyäkseen on opittava epäilemään ja kysymään ja vaatimaan kestävää tietoa. Tällöin ihmisestä tulee vapaa toimimaan järjen vaatimusten mukaan. Valistuksen filosofi Immanuel Kant puolestaan totesi, että
vain kasvatuksen kautta ihmisestä tulee ihminen. Järjellään
ihminen saattaa tavoittaa sekä luonnon että sosiaalisen maailman
lainalaisuudet ja luoda järjellisen
Toinen valistusajan filosofi Jean Jacques Rousseau vaati julistuksessaan vapautta, ihmisarvon kunnioittamista, sydämen oikeutta suhteessa järkeen sekä sanoutumista irti teennäisyydestä ja paluuta luonnolliseen. Neljännesvuosisata myöhemmin saksalainen kulttuurifilosofi Herder jäsensi yleisinhimillisen ja yksilöllisen suhteen edellisistä poikkeavalla tavalla. Hän asetti kasvatuksen tavoitteeksi täyden ihmisyyden. Sen saavuttamiseksi kasvatettavan on tultava osaksi ihmiskunnan elämää ja historiaa. Jokainen ihminen on Herderin mukaan ainutlaatuinen ja itseisarvoinen. Siksi jokaisen ihmisen velvollisuus on tulla siksi, mikä vain hänestä voi tulla. Herderin aikalainen oli sveitsiläinen filosofi Johann Heinrich Pestalozzi. Nuorta Pestalozzia innoittivat Ranskan vallankumouksen tunnukset vapaus ja tasavertaisuus. Näiden ideaalien pohjalta Pestalozzi julisti, että ”olosuhteet tekevät ihmisen, mutta myös ihminen tekee olosuhteet” eli ihmisellä on itsessään voima suuntautua uudelleen tahtonsa mukaisesti. Vallankumouksen vanhetessa pääsemättä asettamiinsa ihanteisiin Pestalozzi luopui pettyneenä aikaisemmista ihanteistaan ja asetti kasvatuksen tavoitteeksi siveellisen autonomisen persoonallisuuden. (vrt. Hilpelä, 1987, 154-160). Klassisessa kasvatusajattelussa ihmiset ovat yhdenvertaisia. Koulutus kuuluu kaikille ja kasvatus tarkoittaa ennen kaikkea ihmiseksi kasvattamista. 1800-luvun taitteessa valistavan kansanopetuksen sijaan painopiste siirtyi uskonnolliseen ja kansalliseen asennemuokkaukseen, jonka avulla pyrittiin takaamaan kansan lojaliteetti yhteiskuntajärjestelmälle. Tämän ajan kasvatusteoreetikko Herbart ei kiinnittänyt huomiota ihmisyyden ideaan, vaan keskittyi yksilöön ja opetuksen metodiikkaan. Näin ollen kasvatuksen ydin on hänen mukaansa kasvattajan ja kasvatettavan ”sisäinen” vapaus. Emansipatorinen kasvatusintressi painottui 1900-luvulla lähinnä sosialistisissa ja kehitysmaissa. Brasilialaisen Paulo Freiren avainajatus oli ihmisen tekeminen tietoiseksi jostakin. Tiedostettuaan tilanteensa ihmiset voivat muuttaa todellisuuttaan. Freiren tavoitteena oli ihmistää ihminen auttamalla hänet maailmaa muuttavan tietoisen toiminnan alkuun. Muuttaessaan maailmaa ihminen samalla muuttaa itseään. Kasvattaja on tällöin ihmislajin kehityksen ohjaaja. (Hilpelä, 1987, 160-162). Seuraavassa on lyhyt yhteenveto erilaisista yhteiskunnallisista näkemyksistä. Neoklassinen taloustiede. Yhteiskunta koostuu itsekkäistä yksilöistä, jotka toimivat vapaasti maksimoiden mahdollisuutensa tyydyttää omat halunsa. Tavaroiden ja palveluiden arvo määräytyy kuluttajien subjektiivisen arvottamisen kautta. Siten arvot määräytyvät kysynnän pohjalta. Keynesiläinen koulukunta. Hallitukset säätelevät markkinoita pyrkien maksimoimaan hyvinvoinnin, sillä täysin vapaa markkinatalous luo sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta hyödyttäen yksilöitä. Arvot määräytyvät tuotantokustannusten perusteella, joihin vaikuttavat työvoimakustannukset ja teknologian kehitystaso. Hallitusten tehtävänä on toimia välittäjänä eri ryhmien välillä neuvoteltaessa yhteisestä hyvästä. Marxismi. Arvot määräytyvät tavaroiden ja palveluiden tuottamiseen tarvittavan työvoiman funktiona. Tuotantovälineiden yksityisomistus ja pääomien kertyminen synnyttää luokkajärjestelmän, jossa tavaroita ja palveluita tuottavat ihmiset eivät saa työstään täysiarvoista korvausta. Siten tuottajat määräävät arvot. Vihreät. Tavaroiden ja palveluiden sekä muiden niiden ulkopuolelle jäävien asioiden arvot määräytyvät sen mukaan, miten paljon niihin on käytetty luonnonvaroja. Siten arvokkaimpia ovat luonnon omien prosessien kautta syntyneet asiat ja ilmiöt. Edellä olevasta katsauksesta kasvatuksen historiaan käy ilmi, että kasvatuksen arvot ovat sidoksissa oman aikansa yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja arvoihin. Cole ym. ovat Pepperin (1996, 49) mukaan jakaneet yhteiskunnalliset arvoteoriat neljään luokkaan. Kapitalististen teorioiden mukaan kuluttajat määrittävät arvot vaihtamalla tavaroita ja palveluksia. Siten kapitalistisessa talousjärjestelmässä arvo merkitsee vaihtoarvoa. Arvokkainta on se, mitä suurin osa ihmisistä haluaa. Arvon mittana on tuotteen hinta. Marxistinen teoria on puolestaan tuottajasuuntautunut. Keskeisimpänä arvona siinä pidetään ihmistyötä. Haluamisen sijasta arvoja määrittävät tarpeet. Siten sosialistisissa järjestelmissä arvo määräytyy käyttökelpoisuuden pohjalta. Neoklassinen taloustiede, keynesiläinen koulukunta ja marxismi perustuvat antroposentriseen eli ihmiskeskeiseen humanismiin. Niiden vastakohtana on ns. Vihreä teoria, jonka mukaan arvot määrää luonto. Minkä arvoteorian mukaan ympäristökasvatusta Nyky-Suomessa tulisi siis kehittää ja toteuttaa? Tulisiko noudattaa neoklassisen taloustieteen ajatuksia, jotka näyttävät valtaavan yhä enemmän alaa markkinatalouden voimistumisen myötä. Tämän arvoteorian valitsemista puoltaa se, että kasvatuksen käytännön funktio on kasvatettavan sopeuttaminen institutionaaliseen kehitykseen (vrt. Hilpelä, 1987, 169). Vai tulisiko ympäristökasvatuksessa toteuttaa uusmarxilaista ajatusta siitä, että koulun ja työelämän sosiaalisilla suhteilla tulee olla rakenteellinen vastaavuus esimerkiksi kurin, hierarkkisten suhteiden ja palkkiojärjestelmien osalta ja tuotannon jatkuvuus tulee turvata uusintamalla tuotantovälineet ja työvoima sekä tuotantosuhteet (Antikainen, 1987, 49), vaikka tällainen ajattelu ei ole muodissa nykyisin. Vai olisiko parempi herättää oppilaissa vihreän
ajattelun mukaisesti rohkeus esittää kysymyksiä ja toimia
vastoin sitä, mitä yleisesti pidetään ”järkevänä”,
hyväksyttävänä ja suotavana (vrt. Hilpelä, 1987,
169)? Tätä näkökulmaa puoltaa ajatus, että lapsillamme
ja nuorillamme on edessään valintoja, joita aikaisemmilla sukupolvilla
ei ole ollut. Esimerkkeinä voitaisiin mainita päätöksenteko,
joka koskee mm. ruokailutapoja ja ravintoa, pukeutumista, harrastuksia,
aatemaailmaa, ammattia, sukupuoliroolia, jopa sukupuolta. Valinnat eivät
ole omiamme, vaan meihin vaikutetaan niin, ettemme sitä edes huomaa.
(Ollila, 2000).
Arvot ja ympäristökasvatus
Luontoa koskevat arvotPerinteiset arvot
Vihreät arvot
Ihmistä koskevat arvotPerinteiset arvot
Vihreät arvot
Tiedettä ja teknologiaa koskevat arvotPerinteiset arvot
Vihreät arvot
Tuotanto- ja talousarvotPerinteiset arvot
Vihreät arvot
Poliittiset arvotPerinteiset arvot
Vihreät arvot
Kasvatuksen ja opetuksen ongelmat myös ympäristökasvatuksen ongelmia?
Nämä kysymykset ovat olennaisia, sillä arvot vaikuttavat
todellisuuskäsitykseemme, joka puolestaan heijastuu todellisuuteen.
Todellisuus muokkaa edelleen todellisuuskäsityksiä ja nämä
taas arvoja. (Ollila, 2000.) Tämä johtuu siitä, että
kielikuvat suuntaavat ajattelu- ja toimintatapoja. Schefflerin mukaan ”Jopa
tieteessä raja vakavasti otettavan teorian ja metaforan välillä
on ohut....Ei voida sanoa, missä metafora loppuu ja teoria alkaa.”
Elämme käyttämiemme kielikuvien mukaan. Ne ovat eräänlainen
kaksiteräinen miekka: toisaalta ne auttavat meitä ajattelemaan
abstraktisti, toisaalta niiden kantamat vanhat sisällöt voivat
herättää eloon asenteita ja arvoja, joita ei ole ajateltu
loppuun asti. (Sfard, 1998, 5).
Ihmisten käyttäytymiseen ja käytänteisiin pyritään
vaikuttamaan myös kielikuvien kautta (Sfard, 1998, 7).
Hankintakielikuva
Osallistumiskielikuva
Jo vuosikymmenien ajan oppimista on pidetty tiedon hankkimisena. Hankinnan tehokkuutta on mitattu perinteisesti käsitteiden osaamisella. Käsitteitä pidetään tiedon perusyksikköinä, joita voidaan kerätä, määritellä ja yhdistellä uusiksi tietorakenteiksi. Käsitteiden oppiminen voi tapahtua monella eri tavalla: passiivisena vastaanottamisena, tietoa itse rakentamalla tai jatkuvassa vuorovaikutuksessa vertaisryhmissä, opettajien ja oppikirjojen ym. lähteiden kanssa. Osallistumiskielikuva puolestaan sisältää ajatuksen, jonka mukaan oppijat tulevat mukaan tulokasjäseninä asiantuntijayhteisöön (Rogoff, 1990) ja kehittävät tietoa osallistumalla ryhmän toimintaan (Lave & Wenger, 1991). Yleisesti näyttää siltä, että kasvatuksessa ja opetuksessa ollaan siirtymässä hankintakielikuvan mukaisesta oppimisesta osallistumiskielikuvan mukaiseen oppimiseen. Toimintavan muutos synnyttää monenlaisia kysymyksiä.
Voiko vaarana esimerkiksi olla nurkkakuntainen paikallisuuden ja alueellisuuden
korostuminen, kun kasvatus- ja oppimisprosessissa tuleekin keskeiseksi
oppimisen tilannekohtaisuus, sosiaalisuus ja kulttuurisidonnaisuus? Millainen
tiedollinen kokonaisuus oppijalle syntyy, kun tieto korvataan tietämisellä
ja oppimisen painopistettä siirretään tiedon hankkimisesta
tekemiseen ja toimintaan? Miten vaikuttaa se, kun toimija omaksuu entistä
varhaisemmassa vaiheessa asiantuntijayhteisön käyttämän
kielen ja normiston? Kaventuuko ns. yleissivistyksellinen tietopohja, jota
myös ympäristöasioiden ymmärtämisessä tarvitaan?
Miten kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden mukanaan tuomat vaatimukset
saadaan sovitetuksi osallistumiskielikuvan mukaiseen opetus-oppimisprosessiin?
Päästäänkö osallistumiskielikuvan mukaan järjestetyllä
oppimisprosessilla oleellisesti parempaan tulokseen kuin hankintakielikuvan
mukaisessa prosessissa? Jos päästään, miksi ja miten
se näkyy? Vai olisiko sittenkin parempi soveltaa kumpaakin teoriaa?
Jos olisi, miten se tapahtuisi?
Teorioista käytäntöön
Eräs mahdollisuus suunnata ympäristökasvatusta saattaa aueta, kun pohdimme sitä, millaiseen kulttuuriin haluamme lastemme ja nuortemme samastuvan? Tarkoitan kulttuurilla tässä ihmisen toimintaa, joka sisältää merkitysten välittämistä symboleiden avulla (Geertz Allahwerdin, 1990, 41, mukaan). Symbolit muodostavat käsitteitä ja käsitejärjestelmiä, joiden selkiyttämiseen perustuu järkiperäinen toiminta (vrt. Aebli, 1991). Kulttuuriin kasvaminen edellyttää arvojen pohtimista, sillä tarpeemme ja motivaatiomme ilmenevät arvoissa (Puohiniemi, 1993). Omassa ympäristökasvatuksen kehittämishankkeessamme saatujen tulosten mukaan Pohjois-Suomen opettajien, opettajaopiskelijoiden ja koululaisten vanhempien esittämät keskeiset arvot voidaan jakaa eettisiin, ekologisiin, biologisiin, esteettisiin, tiedollisiin ja uskonnollisiin arvoihin (Jeronen, 1994a; 1994b; 1995a; 1995b; 1996; 1997a; 1997b; 1997c; 1998a; 1998b; 1999; Jeronen ja Kaikkonen, 1994a; 1994b; 1994c; 1995; 1996a; 1996b; 1996c; Jeronen, Kaikkonen ja Räsänen, 1994; Jeronen, Kaikkonen ja Virkkula, 1999; Jeronen ja Kaiponen, 1998). Eettisiä arvoja ovat esimerkiksi itseohjautuvuus, turvallisuus ja elämän kunnioitus. Itseohjautuvuus tarkoittaa pyrkimystä ajattelun vapauteen ja itsenäiseen toimintaan eli halua tutkia, luoda uutta ja tehdä omia valintoja. Turvallisuus merkitsee pyrkimystä sopusointuun yksilöinä, yhteisön jäseninä ja osana luontoa. Ekologisia arvoja ovat mm. empatia muita lajeja, muita ihmisiä ja tulevia sukupolvia kohtaan, kasvun rajojen kunnioittaminen, sellaisen suunnittelun tukeminen, joka minimoi luontoa ja elämän laatua koskevia uhkatekijöitä sekä halu muuttaa poliittista ja taloudellista toimintaa kestävän kehityksen suuntaan. (Vrt. Fien, 1993, 2.) Biologisia arvoja ovat elämä, terveys ja elämän onnistuneisuus. Esteettiset arvot ilmenevät taiteessa, mutta myös kulttuurin ulkopuolella esimerkiksi luonnonkauneudessa. Tiedollisia arvoja ovat totuus ja tietäminen. Ne ilmenevät etenkin tieteessä. Korkein uskonnollinen arvo on pyhyys. (Jeronen ja Kaikkonen, 1995, 208; vrt. Ahlman, 1976, 26-72). Arvot ilmentävät eettisyyttä, jonka ominaisuuksia ovat vastuullisuus, epäitsekkyys, rationaalisuus ja autonomisuus (vrt. Kay, 1975; Alberoni ja Veca, 1990; Räsänen, 1993). Vastuullisuus tarkoittaa ympäristökasvatuksen yhteydessä vastuullista suhtautumista paitsi ihmisiin myös luontoon (vrt. Vilkka 1993; Wahlström, 1992). Epäitsekkyys eli altruismi ilmenee muiden ihmisten ja luonnon kunnioittamisena, huomioonottamisena ja huolenpitona. Rationaalisuus puolestaan suuntaa epäitsekkään toiminnan hyvään tarkoitukseen. (Vrt. Alberoni ja Veca, 1990; Vilkka, 1993.) Autonomisuus taas tarkoittaa tässä yhteydessä sellaista omaehtoisuutta ja itsenäisyyttä, joka ilmenee järkiperäisenä, vastuullisena suhtautumisena toisiin ihmisiin ja luontoon sekä toimintana näiden hyväksi (vrt. Kay, 1975; Räsänen, 1993; Vilkka, 1993). ”Eettisyys” käsitteenä kuuluu etiikan piiriin. Etiikalla tarkoitetaan teoriaa hyvästä elämästä. Tämän teorian käytännön toteuttamista jokapäiväisessä elämässä sanotaan moraaliksi. (Vrt. Vilkka 1993). Koska ympäristökasvatus sitoutuu arvoihin, se on samalla sekä eettistä että moraalikasvatusta. (Jeronen ja Kaikkonen, 1995, 208-209.) Ympäristökasvatusta eettisenä kasvatuksena voidaan toteuttaa monenlaisten kasvatusstrategioiden kautta. Valmiiden arvojen opettaminen on eräs keino auttaa oppijaa ymmärtämään erilaisia kulttuureja. Arvojen muuttumisen vuoksi pelkästään tämä ei riitä. Oppijoiden tulisi saada myös selkiyttää omia arvojaan sekä kehittää arvojen valitsemis- ja arviointikykyjään. Tämä voi tapahtua keskusteluissa vertaisten ja kasvattajien kanssa. Arvokeskustelu on idealistista, mutta koska arvojen muotoutumista määrää kunkin todellisuuskäsitys, maailmaa kannattaa tarkastella arvomaailman kautta. Keskusteluun tulee mukaan realismi, kun arvojen arvottamisessa ja muodostamisessa ovat mukana niin tunne- ja tahtoelämä kuin tietojen ja taitojen rakentuminen yhteistyössä, jossa kasvattaja ilmaisee arvojaan käyttäytymisellään (Jeronen ja Kaikkonen, 1995; vrt. Ollila, 2000). Sen seurauksena todellisuuskäsitys muuttuu. Samalla opitaan katselemaan maailmaa toisen silmillä, löydetään ehkä yhteisiä alueita ja kehitetään yhteinen kieli niin, että voimme sanoa tämän hetkisestä maailman tilanteesta huolimatta Chisaton tavoin: Katselen kuuta
(Suom. T. Anhava)
Lähteet
Ahlman, E. (1976). Kulttuurin perustekijöitä. Kulttuurifilosofisia tarkasteluja. 2. painos. Jyväskylä: Gummerus. Alberoni, F. & Veca, S. (Rentola, K., suom.) (1990). Hyvä ja paha. Helsinki: Otava. Allahverdi, H. (toim.) (1990). Kasvatuksen keinoin kestävään kehitykseen. 1. Itsetuntemus, terve itsetunto ja selviytyminen. Suomen YK-liitto. Helsinki: Valtion painatuskeskus. Fien, J. (1993). Sustainable Development Challenges for Teacher Education. An Australian Case Study. Unesco-Seames Seminar. Environmental Education and Teacher Education. Recsam. Pesang. Malaysia. 6-9 December 1993. Hilpelä, J. (1987). Kasvatuksen tehtävä ja kasvatustieteen vaihtoehdot. Teoksessa Antikainen, A. & Nuutinen, P. (toim.) Näkökulmia kasvatuksen ongelmiin ja tutkimukseen. 4. p. Helsinki: Yliopistopaino. Jeronen, E. (1994a). Ympäristökasvatus eettisenä kasvatuksena - haaste koululle ja opettajankoulutukselle. Teoksessa Rion päätösten kansallinen toimeenpano. Suomen suunnaksi kestävä kehitys. Oulun ympäristöpäivät 16.-17.2.1994. Vesi- ja ympäristöhallituksen monistesarja 543. Jeronen, E. (1994b). Ympäristökasvatus ja sen tehostaminen. Teoksessa Jeronen, E. (toim.) 1994. Perustietoa ympäristökasvattajalle I. Monitieteinen näkökulma luonnon ympäristöön ja rakennettuun ympäristöön. Oulun yliopisto. Täydennyskoulutuskeskus. Avoin yliopisto-opetus. Jeronen, E. (1995a). Kestävä kehitys ja EU etiikan ja paikallisen ympäristökasvatuksen näkökulmasta. Teoksessa Jeronen, E. (toim.) 1995. Perustietoa ympäristökasvattajalle II. Monitieteinen näkökulma yhteiskunnalliseen, esteettiseen ja eettiseen ympäristöön. Oulun yliopisto. Täydennyskoulutuskeskus. Avoin yliopisto-opetus. 180-192. Jeronen, E. (1995b). Ympäristökasvatus eettisenä kasvatuksena koulussa ja opettajankoulutuksessa. Teoksessa Ojanen, S. ja Rikkinen, H. (toim.) 1995. Opettaja ympäristökasvattajana. Opetus 2000. 85-93. Juva:WSOY. Jeronen, E. (1996). Ympäristökasvatusko kaleidoskooppi? - Ympäristökasvatuskäsityksen rakentaminen opettajankoulutuksessa. Kymmenen virran maa. Pohjois- Pohjanmaan ympäristölehti 2, 4-5. Jeronen, E. (1997a). Merkityksiä - ympäristön salattuja merkityksiä lukemaan. Teoksessa Alasaarela, E. (toim.) 1997. Metsäkonsensus. Alueelliset ympäristöjulkaisut 30. Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus. Oulu: Painotupa. 28-40. Jeronen, E. (1977b). Experiential learning by earth education. In Alasaarela, E. 1997. Metsäkonsensus. alueelliset ympäristöjulkaisut 30. Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus. Oulu: Painotupa. 41-44. Jeronen, E. (1997c). Liikenteen ympäristövaikutukset ja niiden tutkiminen koulussa. Teoksessa Käpylä, M. & Wahlström, R. (toim.) 1997. Vihreä ihminen. Ympäristökasvatuksen menetelmäopas 2. Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen oppimateriaaleja 25. Jyväskylä: Kopijyvä. Jeronen, E. (1998a). Ympäristökasvatuksen opetussuunnitelmat ja käytäntö. Seminaariaineisto Kulttuuriympäristö kunniaan. Rakennettu ympäristö ympäristökasvatuksessa - seminaari 5.2.1998. Ympäristöministeriö, alueiden käytön osasto. 10-13. Jeronen, E. (1998b). Ympäristökasvatuksen mahdollisuudet. Natura 3, 17-20. Jeronen, E. (1999). Pollution investigation. In Hudson, B., Schürz, P. & Räsänen, R. Crossing Boundaries: Pedagogical and Didactical Issues in the Social and Natural Sciences. 19 - 36. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1994a). Ympäristökasvatus koulutuskulttuurin eheyttäjänä. Teoksessa Räsänen, R., Anttonen, S., Peltonen, J. & Toukomaa, P. (toim.) 1994. Irti arvotyhjiön harhasta? Moniarvoisen kulttuurin kohtaaminen koulussa ja opettajankoulutuksessa. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 59. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1994b). Ympäristökasvatus on arvokasvatusta. Kaleva 17.2.1994. Yliö. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1994c). Ympäristökasvatus eettisenä kasvatuksena. Opettaja 89. 18-19. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1995). Ympäristökasvatus eettisenä kasvatuksena paikallisen kulttuurin omaksumisessa. Teoksessa Tella, S. (toim.) 1995. Juuret ja arvot. Etnisyys ja eettisyys -aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Ainedidaktiikan symposiumi Helsingissä 3.2.1995. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 150, 207-220. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1996a). A Wholistic Pattern for Environmental Education at Different Levels of Education. Program Phare. Education Programme for Environmentally Sustainable Development. Proceedings of International Workshop on Environmental Education in Central and Eastern European Universities: Experience and Challenge. Centre of Environmental Education. Pedagogical Faculty. Charles University. Prague. Phare Project Management Cell, VSB Technical University Ostrewa. 99-104. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1996b). Environmental Education as Ethical and Moral Education on Different School Levels. In Molero, M. (ed.). 1996. Proceedings of the II international congress on environmental education. Estado de la Educacion Ambiental. Actas de III Congress Internatcional de Educacion Ambiental. Madrid: Sallaberry. 227-238. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1996c). Maisema ympäristökasvatuksen teemana eri kouluasteilla. Ympäristökasvatus - elämäntapa kestäväksi, - Miljöfostran, för en hållbar livsstil 3. 17-18. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1997). Ympäristökasvatuksen kokonaisvaltaisten opetussuunnitelmien kehittäminen koulutuksen eri muodoissa ja asteilla. Teoksessa Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (toim.) 1997. Miksi, mitä ja miten? Ympäristökasvatuksen suunnittelu ja toteutuminen eri kouluasteilla. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita 72. 7-14. Jeronen, E. & Kaikkonen, M. (1998). Arvioinnin avulla kehittyy vastuullisuus. Ympäristökasvatus, elämäntapa kestäväksi - Miljöfostran, för en hållbar livsstil 2. 9 - 10. Jeronen, E., Kaikkonen, M. & Räsänen, R. (1994). Ympäristökasvatus opettajan työn eettisenä haasteena. Teoksessa Käpylä, M. & Wahlström, R. 1994. Ympäristökasvatuksen menetelmäopas. Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen tutkimuksia ja selvityksiä 17. 1-9. Jeronen, E., Kaikkonen, M. & Virkkula, O. (1999). Ympäristökasvatuksella kohti kestävää elämäntapaa. Opettaja 18 - 19, 20 - 22. Jeronen, E. & Kaiponen, R. (1998). Ympäristökasvatus maantieteen ja biologian aineenopettajien haasteena. Ympäristökasvatus, elämäntapa kestäväksi - Miljöfostran, för en hållbar livsstil 2. 21-22. Kay, W. (1975). Moral Education. London: Allen & Unwin. Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Ollila, M-R. (2000). Arvot ja miten ne ohjaavat toimintaamme perheessä, yhteisössä ja yhteiskunnassa. Seminaariesitelmä 28.1.2000. Pohjois-Suomen kasvatusyhteistyöhanke. Oulu. Pepper, D. (1996). Modern Environmentalism. An Introduction. London and New York: Routledge. Puohiniemi, M. (1993). Suomalaisten arvot ja tulevaisuus. Analyysi väestön ja vaikuttajien näkemyksistä. Valtioneuvoston selonteko eduskunnalle pitkän aikavälin tulevaisuudesta. Valtioneuvoston julkaisusarja 1993 (5), Tutkimuksia 202. Tilastokeskus. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social context. Oxford, UK: Oxford University Press. Räsänen, R. (1993). Opettajan etiikkaa etsimässä. Opettajan etiikka –opintojakson kehittelyprosessi toimintatutkimuksena opettajankoulutuksessa. Acta Universitas Ouluensis E 12. Oulu. Sfard, A. (1998). On Two Metaphors for Learning and the Dangers of Choosing Just One. Educational Researcher 27 (2), 4-13. Vilkka, L. (1993). Ympäristöetiikka. Vastuu luonnosta, eläimistä ja tulevista sukupolvista. Helsinki: Yliopistopaino. Wahlström, R. (1992). Ympäristövastuun opetus korkeakoulujen
haasteena. Teoksessa Kinttula, O. & Parviainen, T. (toim.) Ojasta allikkoon.
Puheenvuoroja ympäristökoulutuksen itsestäänselvyyksistä.
Suomen ylioppilaskuntien liiton julkaisuja 3, 151-164.
|
©Eila Jeronen
|