Johdanto
Ympäristöasenteet ja luontosuhde Ympäristökasvatuksen kokonaisuus
|
YmpäristötietoisuusYmpäristötietoisuuden käsitteellä on monenlaisia määritelmiä. Järvikosken (1999) mukaan siinä on kolme osa-aluetta: ekologinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen. Waldman (1992) puolestaan on todennut sen kuvaavan luonnonympäristöön, kulttuuriympäristöön ja niiden riippuvuussuhteeseen liittyvien havaintojen, asenteiden, toiveiden, pelkojen, arvostusten ja toimintavalmiuksien kokonaisuutta. Kortelaisen (1994) mukaan ympäristötietoisuudella tarkoitetaan ympäristöä koskevien arvojen, asenteiden ja toiminnan muodostamaa kokonaisuutta. Sen perustana on tieto ympäristöstä ja siinä ilmenevistä ongelmista. Seuraavan tason muodostavat suhtautumistavat, joilla reagoimme tietoon. Siihen liittyvät intressit, arvot ja mielikuvat. Kolmas taso on toiminnan taso. Se sisältää paitsi toiminnan myös toiminta-aikomukset. Tamminen (1981) on määritellyt ympäristötietoisuuden tietoisuudeksi ympäristöongelmista. Lue lisää: Järvikoski, T. (2002). Ympäristötietoisuus, luonto ja
yhteiskunta. Teoksessa: E. Jeronen ja M. Kaikkonen. Ympäristötietoisuus
- Näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunnan opetusmonisteita ja selosteita.
|
©Eila Jeronen
|