Johdanto
Ympäristöasenteet ja luontosuhde Ympäristökasvatuksen kokonaisuus
|
Ympäristökasvatuksen kokonaisuusKulttuuri, maailmankatsomus, maailmankuva ja ympäristökasvatusKulttuuri tulee latinan sanasta cultura, joka tarkoittaa sivistystä, viljelyä ja hengenviljelyä, mutta myös kehittyneisyyttä ja viljeltyneisyyttä. Kulttuurin katsotaan muodostuvan ihmisen toiminnan tuloksena ja sisältävän toiminnan tuotteet tekniikassa, tieteessä,taiteessa ja uskonnossa. Lisäksi kulttuurilla tarkoitetaan jonkin kansan suoritusten kokonaisuutta. Kulttuuri pohjautuu kieleen. Puhutun ja kirjoitetun kielen ohella tunnemme musiikin, runouden ja maalaustaiteen kielen. Ympäristökasvatus on kulttuurin tuote, joka liittyy maailmankatsomuksen ja maailmankuvan rakentumiseen ja rakentamiseen. Maailmankatsomus tarkoittaa tieteiden tuloksiin pohjautuvaa kokonaiskäsitystä, johon liittyy eettisiä valintoja. Maailmankuvalla taas tarkoitetaan sellaista käsitystä olevaisen
kokonaisuudesta, joka pohjautuu eri tieteiden saavutuksiin, mutta myös
muihin tärkeinä ja tosina pidettyihin näkemyksiin. Yleensä
Maailmankuva on joko yksilön tai ryhmän kokonaiskäsitys
elämästä ja maailmasta. Yksilön maailmankuva muotoutuu
sellaisten perusteiden pohjalta, joita hän pitää muuttumattomina
ja olennaisen tärkeinä.
Ympäristökasvatus on arvoihin sitoutunutta toimintaa, joten sitä voidaan pitää kestävän kehityksen pohjalta tapahtuvana eettisenä kasvatuksena. Ympäristökasvatuksen päämääränä
on tällöin eettisyyden kehittäminen suhteessa ympäristöasioihin.
Tärkeimmät tavoitteet ovat tällöin ympäristöherkkyyden
kehittäminen, ympäristötietoisuuden synnyttäminen,
tiedonhankinta- ja käsittelytaitojen omaksuminen, valmiuksien hankkiminen
ympäristöasioiden huomioonottamiseksi omassa elämässä
ja työssä sekä
Tavoitteet ovat hierarkisia siten, että ympäristökasvatusta aloitettaessa painopiste on herkkyyden kehittämisessä. Opiskelun jatkuessa painotetaan yhä enemmän tietoisuutta, tietoa, toimintavalmiuksia ja vastuullisuutta. Tavoitteet saavutetaan moni- ja poikkitieteellisten oppimisprosessien
ja sisältöjen kautta.
Opetusmenetelmät ja työtavat käsittävät sekä tiedollisia, taidollisia, asenteellisia että tunne-elämän kehittämiseen ja kehittymiseen liittyviä opetus-oppimisjärjestelyjä. Tiedon- ja oppimiskäsitys ja ympäristökasvatusTiedolla ei ole itseisarvoa sinänsä. Sen merkitys riippuu siitä, miten se palvelee ihmiseksi kasvattamista ja kasvamista. Käpylän mukaan objektivistisessatiedonkäsityksessä tieto on yleistä, yleispätevää ja pysyvää. Tiedon luojina, muokkaajina ja levittäjinä ovat "tietäjät", auktoriteetit kuten tiedemiehet, opettajat, papit ja lääkärit. Heidän sanaansa luotetaan sokeasti ja muille jää vain tiedon vastaanottajan rooli. Konstruktivistisessa näkemyksessä tieto on subjektiivista,
tilanne-, paikka- ja aikasidonnaista. Se muotoutuu yksilökeskeisesti
ja yhteistoiminnallisesti neuvottelujen kautta. Tällainen tieto auttaa
ihmistä tuntemaan ja ymmärtämään omaa ympäristöään,
omaa paikkaansa ja asemaansa siinä sekä suhdetta
Kriittinen lähestymistapa taas korostaa tiedon dialektista, kulttuurisidonnaista
ja luovaa luonnetta. Samalla se
Tiedon kohde ja luonneYmpäristökasvatuksen tietämyksen kokonaiskenttä on hyvin laaja. Elämisympäristömme voidaan jakaa fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön.Fyysiseen ympäristöön kuuluvat luonto ja rakennettu ympäristö.
Psyykkistä ympäristöä voidaan ympäristökasvatuksessa
lähestyä esimerkiksi
Luonto ilmiöineen on merkityksellinen osa suomalaisten elinympäristöä.
Ihminen on luonnon osa. Hänen elämänsä ja hyvinvointinsa
riippuu luonnon hyvinvoinnista. Siksi
Luonnontieteellinen tieto on reaalitietoa, jonka pätevyys
Ekologia-termi tulee kreikan sanoista "oikos", joka merkitsee taloa
tai kotipaikkaa ja "logos", joka merkitsee tietoa. Biologiassa ekologialla
tarkoitetaan kasvien ja eläinten suhtautumista ympäristöönsä,
sosiologiassa taas ihmisten ja yhteisöjen vuorovaikutusta ympäristönsä
kanssa. Tieteenä ekologia tutkii eliöiden ja ympäristön
välistä vuorovaikutusta. Ilman ekologisia tietoja ei kokonaiskuvan
muodostaminen luonnosta
Toinen keskeinen elämismaailmamme osa on rakennettu ympäristö.
Sitä koskeva tieto on moni- ja poikkitieteellistä. Ekologisen
tiedon lisäksi tarvitaan ainakin kulttuurimaantieteellistä, humanistista
ja teknillistä tietämystä. Se tarkoittaa, että ympäristökasvatuksessa
perehdytään esimerkiksi siihen, miten ihminen on muuttanut ja
muuttaa elinympäristöään. Maailmankuvan rakentumisen
kannalta tämä merkitsee,
Yhteiskunnallisen ympäristökasvatuksen kautta pyritään
ymmärtämään ympäristöongelmien yhteiskunnallista
luonnetta sekä tutustutaan ympäristönsuojeluun. Esteettisen
ympäristön tietoa rakennetaan
Eettisessä ympäristökasvatuksessa pohditaan eettiseen
kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä arkielämän
tilanteisiin liittyviä moraali- ja arvokysymyksiä. Siten ympäristökasvatuksessa
ja -kasvamisessa
Ympäristökasvatuksellisen tiedon käytännöllinen merkitysYmpäristökasvatuksen eri alueiden tieto on välttämätöntä, jotta ihminen voisi sopeutua jatkuvasti muuttuviin ympäristön vaatimuksiin, oppia käyttämäänympäristön suomia mahdollisuuksia kestävän kehityksen periaatteen mukaisella tavalla, ratkaisemaan ongelmia ja ennalta ehkäisemään ja torjumaan teknologian mukanaan tuomia vaaroja. Ympäristökasvatuksellisen tiedon avulla ihminen oppii tuntemaan itseään ja elinympäristöään, tiedostamaan ja ymmärtämään oman asemansa suhteessa ympäröivään todellisuuteen sekä näkemään mahdollisuutensa vaikuttaa itseensä ja ympäristöönsä. Arviolta yli 50 % teollisen ajan ympäristötuhoista on syntynyt
viimeisimpien 30 vuoden aikana. Ympäristön ja kehityksen maailmankomission
mukaan ilmakehän
Kaikessa tässä keskeisin kysymys on ihmisen ja luonnon välisestä
suhteesta ja vuorovaikutuksesta. ympäristökasvatus pyrkii herättämään
ihmiset huomaamaan, että jokainen on myös yksilönä
vastuussa
Ympäristökasvatuksessa hankitaan myös kehittämissuunnitelmiin
ja päätöksentekoon tarvittavia osallistumisvalmiuksia, jonka
seurauksena mahdollisuudet luonnon huomioonottavaan, vastuuntuntoiseen
Taidot ja ympäristökasvatusYmpäristökasvatuksen tehtävänä on rohkaista ajattelua ja sen kehittymistä. Ympäristökasvatuksellista ajattelua ei voi opettaa ja oppia pelkästään lukemalla kirjoja ja opiskelemalla niiden sisältämiä faktoja.Ympäristöajattelua opitaan malleista. Jokainen opettaja ja
kasvattaja välittää sitä oman käyttäytymisensä
kautta. Ajattelun oppiminen alkaa ajattelusta. Jokaisen tulee ajatella
itse ja ilmaista itse omat ajatuksensa. Jokaisen on opittava perustelemaan
mielipiteensä ja johtopäätöksensä. Jokaisen on
opittava vertaamaan ajatuksiaan tosiasioihin, arvioimaan tietoja,
Arvot ja asenteetYmpäristökasvatuksessa kysymys on ennen muuta arvo-, asenne- ja tunnekasvatuksesta. Ympäristökasvatuksessa opettajan ja kasvattajan tulisi pohtia, miten hän parhaiten voi opettaa ekologisia arvoja, joita ovat esimerkiksi empatia muita lajeja, ihmisiä ja tulevia sukupolvia kohtaan, kunnioitus kasvun rajoja kohtaan, uhkatekijöitä minimoivan suunnittelun tukeminen sekä halu muuttaa poliittista ja taloudellista päätöksentekoa kestävän kehityksen suuntaan. Hänen tulisi myös selvittää itselleen sellaisten sosiaalisten ja eettisten arvojen opettamismahdollisuudet kuin vastuullisuus, rehellisyys, kohteliaisuus, avuliaisuus ja tahto.Ympäristöasenteiden opettamisessa painopistettä tulisi siirtää humanistisista asenteista luontokeskeisetä asennetta kohti. Tämä tarkoittaa luontokeskeisen asennoitumisen upottamista jokapäiväiseen kouluelämään esimerkiksi siten, että luonnon hyvinvointi otetaan huomioon kaikissa kulutusratkaisuissa. Uusiutuvia luonnonvaroja käytetään vain välttämättömään ja uusiutumattomia luonnonvaroja käytetään mahdollisimman vähän, viisaasti ja huolella. Ympäristökasvatuksellisen asennekasvatuksen ansiosta
Arvo- ja asennekasvatuksen kautta tuetaan oppijan
Tunnekasvatus auttaa havaitsemaan ja tiedostamaan omia kätkettyjä
ennakkoluuloja ja -asenteita. Ympäristökasvatus auttaa siten
oppimaan suvaitsevaisuutta sekä ymmärtämään erilaisia
ajattelutapoja ja näkemyksiä. Se kasvattaa keskinäistä
KirjallisuuttaFien, J. 1993. Sustainable Development Challenges for Teacher Education. An Australian CaseStudy. Unesco-Seames Seminar. Environmental Education and Teacher Education. Recsam. Penang, Malaysia. 6-9 December 1993. Hungerford, H. R. & Volk, T. L. 1990. Changing learner behavior
through environmental education.
Jeronen, E. & Kaikkonen, M. 1994. Ympäristökasvatus koulun
opetussuunnitelman integroijana.
Jeronen, E., Kaikkonen, M. & Räsänen, R. 1994. Ympäristökasvatus
opettajan työn eettisenä
Käpylä, M. 1991. Kohti ympäristökasvatuksen kokonaismallia.
Kasvatus 22 (5-6), 439-445.
Käpylä, M. 1995. Tiedon- ja oppimiskäsitys ja ympäristökasvatus. Luento: Ympäristökasvatuksen tutorkurssi. Oulun yliopisto, opettajankoulutuslaitos. Ollikainen, M. 1994. Sustainable development from the viewpoint of ethics
and economics.
Pietarinen, J. 1992. Ihmiskeskeinen ja luontokeskeinen ympäristöetiikka. Teoksessa: Ympäristökasvatus. Kansanvalistusseura ja aikuiskasvatuksen tutkimusseura. 33-45. Helsinki: Kirjastopalvelu. Vilkka, L. 1993. Ympäristöetiikka. Vastuu luonnosta, eläimistä
ja tulevista sukupolvista. Helsinki:
|
©Eila Jeronen
|