|
Koulutusnäkemyksiäni
Olen ollut Oulun yliopiston kielikeskuksessa venäjän kielen lehtori kymmenisen vuotta, tuona aikana opetus on muuttunut kovasti, tekniikka interneteineen on harpponut eteenpäin ripein askelin. Nettijuttuja olen tehnyt vuodesta -96 alkaen. Itse olen pyrkinyt pysymään ajan tasalla tosin välillä kovasti "hengästyen" ja väliin turhautuenkin. Tosin tuo turhautuminen pääasiassa johtui kyrillisten kirjainten ja html:n ongelmista, jokainen uusi selainversio toi uusia ongelmia. Toisaalta näistä ongelmista ja siitä, että olen ns. pienen kielen opettaja, on ollut hyötyäkin: olen joutunut ratkomaan ongelmat itse, tekemään nettimateriaalit itse ja samalla tutustumaan moniin eri ohjelmiin ja niiden käyttöön.
Tietynlainen tekninen monipuolisuus on yksi vahvuuteni, esim. kuvankäsittelyohjelmat (Photoshop, Fireworks), html-editorit (Dreamweaver, Frontpage), äänenkäsittelyohjelmat (Goldwave), tehtäväeditorit (HotPot, Coursebuilder), Flash, RealProducer ovat tulleet tutuiksi matkan varrella. Vahvuutena on ehkäpä myös ajan myötä muodostunut pedagoginen näkemys. Tekemällä oppii ja samalla selviävät Internetin antamat mahdollisuudet ja toisaalta sen rajoitukset.
Puutteena on ollut vähäinen keskustelu ja mielipiteenvaihto verkko-opetuksen pedagogisesta puolesta. Koulutuksessa lähestulkoon aina on keskitytty teknisiin asioihin, kuinka jokin ohjelmaa toimiin, kuinka tehdään nettisivu yms., sen sijaan että olisi voitu keskittyä sisällöllisiin asioihin.
Kannustavinta työssäni on varmaankin opiskelijoilta tuleva palaute, niin myönteinen kuin kielteinenkin. Opetuksessa olen monimuoto-opetuksen kannalla, verkko-opetus ei mielestäni sovi kaikkeen kielen opetukseen. Mielenkiintoista olisikin pohtia yhdessä, missä asioissa verkko on täysin relevantti oppimisympäristö ja toisaalta mitkä asiat ovat relevantteja pelkästään kontaktiopetukseen. Tässä suhteessa olen aina valmis yhteistoimintaan opiskelijoiden kanssa heidän palautteen pohjalta, jos jokin asia ei toimi pedagogisesti verkossa, se joko toteutetaan toisin tai vedetään kontaktiopetuksena.
Tärkeimpänä periaatteena laatiessani verkkomateriaaleja on oppiminen, ei testaus. Materiaalit eivät saa olla testejä, niiden pitää olla oppimisen välineitä.
Vaikeutena työssäni on ehkä oma työskentelytapani. Mielelläni "makustelen" asioita, kiiruhdan hitaasti, tämä taas ei aina sovi opettajan ammattiin näinä jatkuvan kiireen aikoina.
|
|