Pedagogisesta, teknologisesta ja organisatoorisesta muutoksesta projektini puitteissa
Miten opettajan työ muuttuu, jos alkeiskursseilla opetuksesta osa siirretään verkkoon?
Pedagoginen muutos
Opettajan täytyy melko reilusti muuttaa yleisiä työtapojaan. Kielikeskusopetuksessa onneksi ollan jo aikoja sitten päästy (ainakin meillä Oulussa) perinteisestä koulumaisesta opetustyylistä.
Mutta joka tapauksessa opettajan täytyy miettiä uudestaan kontaktiopetuksen järjestäminen, opetuksen rytmittäminen käytettävät opetusmenetelmät.
Tärkeää on tarkkaan miettiä:
- mikä kielitieton ja -taidon osa-alue sopii verkko
- mikä taas puolestaan kuuluu kontaktiopetukseen
- miten tehdä verkkotehtävistä pedagogisesti tarkoituksenmukaisia.
- miten suunnitella verkkomateriaalit OPPIMISEN kannalta optimaalisesti
- miten hyödyntää kaikki verkon antamat hyvät mahdollisuudet
Hyvää on se, että kontaktiopetuksessa voidaan keskittyä kontaktitilanteille olennaisiin asioihin, varsinkin suulliseen kommunikointiin.
Verkko-osioilla opettajan rooli muuttuu. Opettaja on ikään kuin tuutori, hän toimiin huomaamatta taka-alalla. Toiminnan keskipisteenä on itse opiskelija. Opiskelija pitkälle määrää sen, mitä hän tekee ja kuinka kauan hän tekee.
Teknologinen muutos
Opettajan kannalta ajallisesti hyvä tilanne tietenkin olisi, jos hän voisi pysyttäytyä sisällöntuottajan roolissa ja teknisestä toteutuksesta huolehtisi alan ammattilainen. Mutta tässäkin tapauksessa opettajan täytyy aika tarkkaan tuntea verkon suomat mahdollisuudet ja laatia materiaalit pedagogisesti järkeviksi. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että tekemällä kehittyy itsekin.
Valitettavasti varsinkin pienissä kielissä opettajan täytyy tehdä itse malkein kaikki. Syy tähän on yksinkertainen, verkkomateriaalia on vaikea toteuttaa, jollei osaa opiskeltavaa kieltä. Ja tällaisia osaajia on kielikeskuksissa aika vähän.
Useimmiten opettajan on siis osattava html, kuvankäsittely, äänenkäsittely mukaanlukien playerin toteuttaminen verkkosivulla, oppimisalusta käyttö (jollei materiaali ole avoimessa ympäristössä) jne. Eli tarvitaan aika monipuoliset tekniset taidot.
Organisatoorinen muutos
Opettajan rooli muuttuu, kuten jo yllä mainitsin.
Opiskelijan kannalta opiskelusta tulee joustavampaa.
Mutta miten käy opettajan? Tämä riippuu pitkälti siitä, miten verkko-osiot rytmitetään suhteessa kontaktiopetukseen, verkko-osio voidaan toteuttaa kontaktiopetuksen lomassa tai sitten niin, että jokin kontaktitapaaminen korvataan verkko-osiolla.
Itse olen käyttänyt jälkimmäistä vaihtoehtoa. Alkeiskurssi II:lla neljännes kontaktiopetuksesta korvattu verkko-osioilla, ja joka kolmannen kontaktitapaamisen jälkeen opiskelijat ovat verkossa. Opiskelijoille järjestely on ollut joustava, minulle opettajana oikeastaan kaikkea muuta. Orastava flussa nostaa kylmän hien otsalle. Jos sairastun, niin jokin kontaktitapaaminen jää pitämättä, emme ehdi käydä kaikkia suunniteltuja asioita läpi, verkko-osio siirtyy ja sen sijaan täytyy pitää kontaktitunnit, luokkaa ei ole varattu... Lukukauden luokkavaraukset osittain uusiksi...
Ajansäästö. Alkuvaiheessa verkkomateriaalien valmistelu vie runsaasti aikaa, mutta myöhemmin kun pystyy hyödyntämään jo tehtyjä materiaaleja, niin opettajalla on verkko-osioden aikaan kerrankin mahdollisuus muuhun toimintaan: kehittää opetusta, tehdä laitoshommia, korjata opiskelijoiden kirjallisia tuotoksia, muunnella verkkotehtäviä...
|