Oman koulutuksen aikaisen oppimisen pohdintaa

Miksi lähdin mukaan?

Halusin virkistää tuntojani verkko-opiskelijan roolissa.

Halusin miettiä asioita verkkoasioita pedagogiselta kannalta.

Mitä olen oppinut?

Kaikki jakson aikana käsitellyt asiat ovat olleet todella mielenkiintoisia. Yksi tärkein asia on ollut mielipiteenvaihto vertaisryhmässäni.

Ehkäpä olen oppinut näkemään asioita laajemmalti tutustuessani toisten hankkeisiin.

 

Tulevaisuuden tarinaa
TVT autonomisen opiskelun tukena kielikeskusten alkeis- ja jatkokursseilla

Pääsääntöisesti opetus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Lähiopetuksessa painottuu suullinen kommunikointi, verkko-opetuksessa taas kirjallinen kommunikointi. Monien kielitiedon ja -taidon osa-alueiden (esim. kielioppi, kuuntelut) kannalta verkko on tärkein oppimisympäristö. Tosin kaupallisten ohjelmien, esim. äänentunnistusohjelmien sivutuotteina varmaankin syntyy ääntämisen opetteluun tarkoitettuja ohjelmia, jotka voivat virheanalyysin pohjalta antaa palautetta opiskelijalle ja ohjata oikeaan ääntämiseen.

Muutamissa kielissä - arabia, japani, kiina, venäjä - kirjallista tuottamista ja kommunikointia on vähemmän teknisistä syistä johtuen varsinkin alkeiskursseilla.

Alkeis- ja jatkokursseilla 25-35% opetuksesta toteutetaan verkossa.
Alkeis- ja jatkokurssien verkkomateriaaleja voidaan hyödyntää yliopistojen kielikeskuksissa, lukiossa ja peruskoulussa, tämän vuoksi sekä OPM että OPH tukevat verkkomateriaalien tuottamista. Tosin opettajien itsenäinen verkkomateriaalin tuottaminen on myös laajaa.
Verkkomateriaalit ja niiden hyödyntäminen opetuksessa monipuolistuvat sitä mukaan, kuin kokemusta karttuu ja opettajat jakavat asiantuntijuuttaan.
Eri yliopistojen kielikeskusten välillä on laajamuotoista yhteistyötä pääasiassa virtuaalikielikeskuksen puitteissa.

 

 

 

 

 

 
   
Takaisin