Pro-SaVe -hanke

Tavoite, sisällöt ja aikataulu

Yleistä tvt:n käytöstä kielen opiskelun tukena alkeiskursseilla

Kielen eri osa-alueiden opiskelu verkossa

Materiaalin analysointi, kartoitus ja sen pedagogisen ja didaktisen toimivuuden testaus

Kokemuksia tvt:n käytöstä kielen opiskelun tukena alkeiskursseilla

Liitteet:

Eurooppalainen viitekehys, taitotasot

Saksan alkeiskurssi, esimerkki taitotasokuvaimista

Saksan alkeiskurssi I , opiskeluohjeet itseopiskelukeskusta varten (pdf avautuu uudessa ikkunassa)

Venäjän alkeiskurssien verkko-osiot

Hankkeen loppuraportin tiivistelmä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä kielen opiskelun tukena alkeiskursseilla

 Positiivista:

  • opiskelijan kannalta itseopiskelumahdollisuus tuo opiskeluun joustavuutta: voi itse valitse sopivan ajankohdan (tietenkin opettajan suunnittelemien aikarajojen puitteissa)
  • opiskelija voi valita itse painopistealueita, mitä hän haluaa erityisesti harjoitella tai mikä ei vielä suju hyvin
  • oppiminen yksilöllistyy. Opiskelijat voivat työskennellä omassa tahdissa. Toiset oppivat nopeammin, toiset hitaammin. Opiskelijakohtaiset erot saattavat olla todella suuria, esim. venäjän verkko-osioilla suorittamisajat saattaneet vaihdelleet tunnista kolmeen tuntiin
  • positiivinen ilmapiiri: ei erehtymisen pelkoa
  • välitön, tapauskohtainen palaute, vihjeet, tukimateriaali
  • väärien vastausten merkitys oppimiselle
  • tehokkuus? Ainakin venäjän alkeiskurssien perusteella verkko-osiot tehokkaasti edesauttavat oppimista. Aiemmin kun kurssit toteutettiin perinteisellä tavalla, opiskelijoiden siirryttyä syksyllä jatkokurssille edellisen lukuvuoden asioita piti kerrata jopa kaksikin viikkoa. Nyt ensi tapaamisen jälkeen yksi kontaktitunti on korvattu sillä, että opiskelijat itsenäisesti kertaavat vaikeaksi kokemia asioita. Huomattavaa on myös, että aiempien vuosien ja nykysysteemin välillä ei ole suuria eroja tenttituloksissa.

Negatiivista:

  • opettajan kannalta ei välttämättä niin joustava järjestelmä, esim. jos opettaja sairastuu niin voi olla vaikea edetä siihen tahtiin kuin oli alun pitäen sovittu. Verkko-osiota ei voi pitää, koska kontaktitunnilla ei ole edetty tarpeeksi, ja tästä seuraa mahdollisesti käytännön ongelmia (luokkavaraukset, tuntien mahdolliset päällekkäisyydet opiskelijoilla)
  • itseopiskelukeskuksessa on rajoitettu määrä lisenssejä ohjelmaan (esim. Promentor, 8 kappaletta lisenssejä) käytössä. Itsenäisesti opiskelevien määrän kasvaessa, lisenssit eivät riitä.