OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)

Opetussuunnitelman, opetuksen ja oppimisen arviointi ja kehittäminen (Supporting studying and learning)

PORTFOLIO (PORTFOLIO)
HENKILÖTIEDOT (PERSONAL DATA)
SISÄLLÖLLINEN ASIANTUNTIJUUS (CONTENT EXPERTISE)
Tutkinnot (Qualifications)
Muu koulutus (Other education)
Opetuskokemus (Educational expertise)
PEDAGOGINEN ASIANTUNTIJUUS (PEDAGOGICAL EXPERTISE)
Pedagoginen koulutus (Pedagogical education)
Opetuksen kehittämiseen liittyvät julkaisut (Educational publications)
Muut julkaisut (Other publications)
OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)
Opiskelun ja oppimisen tukeminen (Supporting studying and learning) 
Opetusmenetelmät ja työtavat (Teaching methods)
Arviointi ja kehittäminen (Evaluation and development)
KOTIMAINEN JA KANSAINVÄLINEN TOIMINTA (NATIONAL AND INTERNATIONAL ACTION) 
Kotimaiset ja EU-projektit (National and EU projects)
 Intensiivikurssit (Intensive courses)
Opettajanvaihto (Teaching exchange)
YHTEENVETO  PALAUTTEESTA (FEEDBACK)
Opiskelijapalaute (From students)
Kolleegapalaute (From colleagues)
KEHITTYMISTAVOITTEET (DEVELOPMENTAL GOALS)
LUOTTAMUSTEHTÄVÄT (CONFIDENTIAL POSTS) 
Kotimaiset (National)
Ulkomaiset (International)
Opetukseni pedagogisena teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria ja menetelmällisenä punaisena lankana toiminnallinen opetus. Opetussuunnitelman ja opetus-opiskelu-oppimisprosessin sekä tuotosten arviointi sidotaan elimelliseksi osaksi kurssia. Tyypiltään arviointi on osittain kvalitatiivista, osittain kvantitatiivista. Keskeinen merkitys oppijoiden oppimisessa on itsearvioinnilla. Oppijat pitävät opetus-opiskelu-oppimispäiväkirjaa sekä kommentoivat toistensa tuotoksia Optimassa. Kurssin kehittämiselle taas on suuri apu kirjallisista kurssia koskevista arvioinneista, joita oppijat antavat erilaisilla arviointikaavakkeilla. 

Opiskelua, opetusta ja oppimista arvioidaan kvalitatiivisesti prosessiarviointina. Arviointi on luonteeltaan formatiivista ja tuloksia tarkastellaan laadullisesti. Arvioinnin tehtävä on tuoda esille kurssin toteuttamisessa käytetty toimintatapa: milloin ja millaisia taitekohtia on ollut, kuinka ongelmatilanteita on ratkaistu ja millaisia innovaatioita on tehty. Arviointi perustuu osallistujien itsearviointiin ja oppimiskokemusten peilaamiseen. (Vrt. Seppänen-Järvelä, 2004, 19-24.)

Reflektio on keskeinen elementti prosessiarvioinnissa (Schön, 1987). Oppijan toiminnan tukeminen on taas keskeinen osa koulutuksen laatujärjestelmää (Karjalainen 2005, 14). Oppimisen tukemiseksi ja kurssin kehittämiseksi käytetään opinto/oppimispäiväkirjoja, joissa oppijat peilaavat hankkimiaan tietoja ja kokemuksia sekä pohtivat niihin liittyviä tunteitaan ja havaintojaan. Tietoisuuden kehä (Kuvio 1) on toimiva väline tuomaan esille näitä ulottuvuuksia (Seppänen-Järvelä, 2004, 44; vrt. Jeronen & Kaikkonen, 2001, 35-39.)

keha

 
Kuvio 1. Tietoisuuden kehä (Alasilta-Hagmann Seppänen-Järvelän 2004, 45 mukaan; Jeronen & Kaikkonen 2001, 35–39)

Opinto/oppimispäiväkirjassaan opiskelija voi pohtia havaintojaan, ajatuksiaan, tunteitaan, oppimishalukkuuttaan sekä opiskeluaan ja oppimistaan koskevia tekojaan esimerkiksi seuraavista näkökulmista:

- kehittymishalu
- kiinnostuneisuus ja innostuneisuus
- avoimuus uusille ajatuksille
- elämykset, kokemukset ja niihin liittyneet tunteet ja tuntemukset
- tiedon hankinta-, arviointi- ja arvottamistaito
- käsitteiden ymmärtäminen ja käyttötaito
- ilmiöiden, suhteiden ja merkitysten ymmärtäminen
- esiintymis- ja esittämistaito
- luovuus, pitkäjänteisyys ja keskittymiskykyisyys
- itseohjautuvuus ja omaehtoisuus
- arviointitaito ja sen kehittyminen

Opinto/oppimispäiväkirjan opiskelija tuottaa paperiversiona kurssin lopussa. (Karjalainen 2005, 14.)

Koska kurssilla pyritään omaksumaan kehittävän arvioinnin periaatteita, käytetään myös kehittävälle arvioinnille tyypillisiä toimintamuotoja ja -tapoja, joita ovat opinto/oppimispäiväkirjan lisäksi esimerkiksi käytännön toimintaan liittyvät auttavat, kannustavat ja rohkaisevat keskustelut kahden kesken, pienryhmissä ja koko ryhmän kanssa (vrt. Goodchild, 1999, 152). Kurssin aikana ja lopussa opiskelijat käyvät vertaiskeskusteluja Optimassa. Tarkoituksena on, että he pohtivat yhdessä tieto- ja taito-osaamistaan tavoitelähtöisesti. Keskusteluissa käsitellään opiskeltujen tietopuolisten asioiden ja ilmiöiden lisäksi myös esimerkiksi koulussa, kotona ja opiskelu-/työpaikalla ilmenneitä ryhmäytymiseen ja ryhmän toimintaan ja ympäristösuhteeseen liittyviä tieto-, taito-, asenne- ja toimintakysymyksiä. Keskusteluja toteutetaan myös opiskelijoiden keskinäisenä vertaisarviointina, yhteisarviointeina ja opettajan kannustavaan ja ohjaavaan sekä hoksauttavaan palautteeseen pyrkivinä kannanottoina. (vrt. Jeronen, 1998.)

Näin saadaan laaja-alaista ja syvällistäkin tietoa oppijoiden oppimistuloksista ja kurssin jälkeisestä osaamisesta (Karjalainen, 2005, 15). 

Kestävän kehityksen edistäminen on keskeinen päämäärä biologian ja maantieteen opetuksessa kaikilla koulutustasoilla.  Monipuolisten arviointikäytänteiden kautta luodaan myös sosiaalista todellisuutta (Dahler-Larsen Karjalaisen (2005, 19) mukaan). Siten mahdollistuu pitkällä tähtäimellä yksilön ja yhteisön sitoutuminen viihtyisän ja terveellisen ympäristön yhteistoiminnalliseen kehittämiseen.






Lähteet (References)

Goodchild, C. 1999. Policy for Environmental Education, Newtown Infant School. In: Palmer, J. A. Environmental Education in the 21st Century. Theory, Practice, Progress and Promise. New York: Routledge.
Jeronen, E. 1998. Considerations about Assessment in Interactive Learning. Presentation in the meeting "European System for Particle- and Astrophysics Cyber Education" in Vienna 9th - 11th of October 1998.
Jeronen, E. & Kaikkonen, M. 2001. Ympäristötietoisuus - näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja katsauksia. 3/2001. Oulun yliopistopaino.
Karjalainen, A. 2005. Koulutuksen laatujärjestelmän perusteet. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. Artikkelijulkaisu 29.8.2005.    
Seppänen-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. Stakes, FinSoc Arviointiraportteja 4/2004. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Schön, D.1987. Educating the reflective practitioner: Towards a new design for teaching and learning in the professions. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers.