OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)
|
|
---|---|
Opetukseni
pedagogisena
teoriataustana on konstruktivistinen oppimisteoria ja
menetelmällisenä
punaisena lankana toiminnallinen opetus. Opetussuunnitelman ja
opetus-opiskelu-oppimisprosessin sekä tuotosten arviointi sidotaan
elimelliseksi osaksi kurssia. Tyypiltään arviointi on
osittain kvalitatiivista,
osittain kvantitatiivista. Keskeinen merkitys oppijoiden oppimisessa on
itsearvioinnilla. Oppijat pitävät
opetus-opiskelu-oppimispäiväkirjaa sekä kommentoivat
toistensa tuotoksia Optimassa. Kurssin kehittämiselle
taas on suuri apu kirjallisista kurssia koskevista arvioinneista, joita
oppijat
antavat erilaisilla arviointikaavakkeilla.
Reflektio on keskeinen elementti prosessiarvioinnissa (Schön, 1987). Oppijan toiminnan tukeminen on taas keskeinen osa koulutuksen laatujärjestelmää (Karjalainen 2005, 14). Oppimisen tukemiseksi ja kurssin kehittämiseksi käytetään opinto/oppimispäiväkirjoja, joissa oppijat peilaavat hankkimiaan tietoja ja kokemuksia sekä pohtivat niihin liittyviä tunteitaan ja havaintojaan. Tietoisuuden kehä (Kuvio 1) on toimiva väline tuomaan esille näitä ulottuvuuksia (Seppänen-Järvelä, 2004, 44; vrt. Jeronen & Kaikkonen, 2001, 35-39.)
- kehittymishalu Koska kurssilla pyritään
omaksumaan kehittävän arvioinnin periaatteita, käytetään myös kehittävälle
arvioinnille tyypillisiä toimintamuotoja ja -tapoja, joita ovat opinto/oppimispäiväkirjan
lisäksi esimerkiksi käytännön toimintaan liittyvät auttavat, kannustavat ja
rohkaisevat keskustelut kahden kesken, pienryhmissä ja koko ryhmän kanssa (vrt.
Goodchild, 1999, 152). Kurssin aikana ja lopussa
opiskelijat käyvät vertaiskeskusteluja Optimassa. Tarkoituksena on, että he
pohtivat yhdessä tieto- ja taito-osaamistaan tavoitelähtöisesti. Keskusteluissa
käsitellään opiskeltujen tietopuolisten asioiden ja ilmiöiden lisäksi myös
esimerkiksi koulussa, kotona ja opiskelu-/työpaikalla ilmenneitä ryhmäytymiseen
ja ryhmän toimintaan ja ympäristösuhteeseen liittyviä tieto-, taito-, asenne-
ja toimintakysymyksiä. Keskusteluja toteutetaan myös opiskelijoiden
keskinäisenä vertaisarviointina, yhteisarviointeina ja opettajan kannustavaan
ja ohjaavaan sekä hoksauttavaan palautteeseen pyrkivinä kannanottoina. (vrt.
Jeronen, 1998.) Näin saadaan
laaja-alaista ja syvällistäkin tietoa oppijoiden oppimistuloksista ja kurssin jälkeisestä osaamisesta
(Karjalainen, 2005, 15). Lähteet (References) Goodchild, C. 1999. Policy for Environmental Education, Jeronen, E. 1998. Considerations about Assessment in Interactive Learning. Presentation in the meeting "European System for Particle- and Astrophysics Cyber Education" in Jeronen, E. & Kaikkonen, M. 2001. Ympäristötietoisuus - näkökulmia eri tieteenaloilta. Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja katsauksia. 3/2001. Oulun yliopistopaino. Karjalainen, A. 2005. Koulutuksen laatujärjestelmän perusteet. Oulun yliopisto. Opetuksen kehittämisyksikkö. Artikkelijulkaisu 29.8.2005. Seppänen-Järvelä, R. 2004. Prosessiarviointi kehittämisprojektissa. Opas käytäntöihin. Stakes, FinSoc Arviointiraportteja 4/2004. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus. Schön, D.1987. Educating the reflective practitioner: Towards a new design for teaching and learning in the professions. San Fransisco: Jossey-Bass Publishers. |