LUOTTAMUSTEHTÄVÄT (CONFIDENTIAL POSTS)

Kotimaisia luottamustehtäviä (National confidential posts)
PORTFOLIO (PORTFOLIO)
HENKILÖTIEDOT (PERSONAL DATA)
SISÄLLÖLLINEN ASIANTUNTIJUUS (CONTENT EXPERTISE)
Tutkinnot (Qualifications)
Muu koulutus (Other education)
Opetuskokemus (Educational expertise)
PEDAGOGINEN ASIANTUNTIJUUS (PEDAGOGICAL EXPERTISE)
Pedagoginen koulutus (Pedagogical education)
Opetuksen kehittämiseen liittyvät julkaisut (Educational publications)
Muut julkaisut (Other publications)
OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)
Opiskelun ja oppimisen tukeminen (Supporting studying and learning) 
Opetusmenetelmät ja työtavat (Teaching methods)
Arviointi ja kehittäminen (Evaluation and development)
KOTIMAINEN JA KANSAINVÄLINEN TOIMINTA (NATIONAL AND INTERNATIONAL ACTION)
Kotimaiset ja EU-projektit (National and EU projects)
 Intensiivikurssit (Intensive courses) 
Opettajanvaihto (Teacher exchange)
YHTEENVETO  PALAUTTEESTA (FEEDBACK) 
Opiskelijapalaute (From students)
Kolleegapalaute (From colleagues)
KEHITTYMISTAVOITTEET (DEVELOPMENTAL GOALS)
LUOTTAMUSTEHTÄVÄT (CONFIDENTIAL POSTS)
Kotimaiset (National)
Ulkomaiset (International)

Invited reviewer Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa. Ammattikasvatuksen aikauskirja. 20.7.2022.

2022
Invited reviewer, Lukio-opiskelijoiden argumentaatiotaidot yhteiskunnallisissa ympäristöaiheissa yli oppiainerajojen. Ainedidaktisia tutkimuksia, Suomen ainedidaktisen tutkimusseura. 2021

Invited reviewer, Ainedidaktisia tutkimuksia, Ajattelun taidon tasot maantieteen ylioppilaskokeessa taloudellisen kestävän kehityksen koekysymyksissä ja vastauksissa.

2020
Väitöskirjan esitarkastus, Härmä, K. Lukio-opiskelijoiden argumentaatiotaidot yhteiskunnallisissa ympäristöaiheissa. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta.2020
Invited reviewer, “Sanos, mitä Pohjolaan kevät tuopi tullessaan!” Luontosuhteesta alkuopetuksen musiikin oppikirjoissa. JECER, Journal of Early Childhood Education Research. 2020
Opponent in the public examination of the Doctoral dissertation of Master of Information Technology Amit Roy entitled Children as Agents of Social Change An ICT supported pedagogical framework to provide transformative education for sustainability. Date and venue: 28.6.2019 at 12 noon, room F100, Futura building, Joensuu Campus, University of Eastern Finland. 2019

Väitöskirjan esitarkastus, Roy, A. Children as agents of social change an ICT supported pedagogical framework to provide transformative education for sustainability. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta. 

2019
Invited reviewer, Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä luonnon ja ympäristön lukutaidosta. Ainedidaktisia tutkimuksia, AD Symposiumi 2019. 2019

                             Dosenttilausunto, TtT Leena Paakkarin terveyden edistäminen dosentuurista,  Tampereen yliopisto yhteiskuntatieteiden tiedekunta.
Assessor of Ph.D Leena Paakkari’s application to become a docent of Social Sciences at the
University of Tampere.

2018
Vastaväitös. Häyrinen L. Virkistyminen koulupäivän aikana: oppilaiden kokemuksia kahdessa maaseutukouluympäristössä. Itä-Suomen yliopisto, filosofinen tiedekunta, 4.5.2018. 2018
Invited reviewer, Miten oppia ymmärtämään kompleksisuutta? - Kokonaisvaltaisen tiedonmuodostuksen teoria. Kasvatus-lehti. 2017
Rekisteröinti arvioijaksi julkaisuun Ainedidaktiikka.
2017

Vastaväitös. Degerman, L. Elever och klimatförändringen - En enkätundersökning bland finlandssvenska och svenska niondeklassare. Akademisalen, Academill, Strandgatan 2, Vasa, Åbo Akademi, 2.12.2016. Vasa. Åbo : Åbo Akademis förlag.

2016
Väitöskirjan esitarkastus. Häyrinen, L. Elpyminen koulupäivän aikana. Maaseutukoulun oppilaiden kokemuksia ympäristön elvyttävästä vaikutuksesta. Itä-Suomen yliopisto, filosofinen tiedekunta. 2016
Väitöskirjan esitarkastus. Degerman, L. Finlandssvenska och svenska elevers syn på klimatförändringen.  Åbo Akademi, kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunta.2016
Vastaväitös. Siirilä, J. Tulkintoja kestävän kehityksen käsitteestä YK:n kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen teemavuosikymmenen 2005-2014 yhteydessä. Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Construction of the concept of sustainable development under the United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005–2014. Opponent on Disputation thesis by Jani Siirilä, The Faculty of Behavioural Sciences, University of Helsinki. 2016
Supervision of disputation thesis, Kalu, E. O. Towards bettering HIV/AIDS understandings: A phenomenographic-comparison of the conceptions of HIV-positive university students in Finland and Nigeria. (May 27th 2015). The Faculty of Behavioural Sciences of the University of Helsinki.
2010-2015
Väitöskirjan esitarkastus. Hokkanen, J. Kotien lääkekasvatus. Itä-Suomen yliopisto, filosofinen tiedekunta.
2015
Councelor of the doctor thesis of M.Ed. Heli Villanen. Our place, my future and their project. Reflecting children's lifeworld in Education for Sustainable Development. University of Oulu.
2005-2014
Assessor of Licentiate thesis by Degerman, L. Elevers uppfattningar om klimatförändringen – En kvantitativ undersökning om finlandssvenska niondeklassares kunskaper om och attityder till klimatförändringen. Åbo Akademi, pedagogiska fakulteten, Vasa. 2014
Dosenttilausunto KT Arto Salosen kasvatustieteen (kestävän kehityksen kasvatus) dosenttuurista, Helsingin yliopisto.
Assessor of Ed.D., lecturer Arto Salonen ’s application to become a docent of Education (Sustainable Development Education) at the University f Helsinki.
2013
Dosenttilausunto FT C. Perssonin Luonnontieteiden didaktiikan dosenttuurista erityisalueena kestävä kehitys,  application to become a docent of Naturvetenskapernas didaktik med inriktning mot hållbar utveckling. Åbo Akademi, pedagogiska fakulteten, Vasa.
Assessor of Ph.D. C. Persson’s application to become a docent of Naturvetenskapernas didaktik med inriktning mot hållbar utveckling at the Åbo Akademi Vasa.
2012
Dosenttilausunto FT I. Ratisen Biologian ja maantiedon pedagogiikan dosenttuurista, Jyväskylän yliopisto.
Assessor of university lecturer, Ph.D.  I. Ratinen´s application to become a docent of Biology and Geography pedagogy at the University of Jyväskylä.
2012
Väitöskirjan esitarkastus. Leppänen, J. Mother like son? Aspects of Parent-child Associations in Environmentally Responsible behaviour – Generation gap, gender differences, and influence of parents’ education. Jyväskylän yliopisto, matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Assessor of academic dissertation by J. Leppänen. University of Jyväskylä, The Faculty of Mathematics and Science, Jyväskylä.
2012
Väitöskirjan esitarkastus. Sjöblom, P. Gymnasiestuderandes förhållande till naturen en utgångspunkt för undervisning om naturen. Åbo Akademi, pedagogiska fakulteten, Vasa.
Assessor of academic dissertation by P. Sjöblom. Åbo Akademi, pedagogiska fakulteten, Vasa.
2012
Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Ilmastonmuutos pohjoisilla alueilla, Kestävän kehityksen teemapäivä 9.12.2011, puheenjohtaja.
2011
Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, opetussuunnitelmatyön johtoryhmän jäsen. 2010-2012
Vastaväitös. Salonen, A. O. Kestävä kehitys globaalin ajan hyvinvointiyhteiskunnan haasteena. Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta. Sustainable development and its promotion in a welfare society in a global age. Opponent on Disputation thesis by  Arto Salonen, University of Helsinki. 2010 
Teemaryhmän Ruokakasvatus kouluyhteistyönä ja oppimisympäristöissä koordinaattori. Kasvatustieteen päivät 2010, Kasvatuksellinen mielikuvitus ja oppimisen tilat, Lapin yliopisto, 25.-26.11.2010.
http://www.ulapland.fi/loader.aspx?id=e071a499-a9e4-4aac-b62b-9ca98cb900dd
2010
Oulun yliopisto, Kasvatustietieden tiedekunta, lähiesimies, vastuualueena aineenopettajakoulutus.2010-2012

Invited reviewer, ISATT 2009. University of Lapland.

2010
Vastaväitös. Reetta Niemi. Onks tavallinen koe vai sellanen, missä pitää miettii? Ympäristölähtöisen terveyskasvatuspedagogiikan kehittäminen narratiivisena toimintatutkimuksena. Jyväskylän yliopisto, Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Is this a normal test or do we have to think? Developing environmentally oriented health education pedagogy through narrative action research. Opponent on Disputation thesis by Reetta Niemi. Studies in Sport, Physical Education and Health. University of Jyväskylä.
2009
Assessor of Licentiate thesis by Maria Svens. Klasslärarstuderandes uppfattningar av hållbar utveckling och
miljöpedagogik – utmaningar för lärarutbildningen vid Åbo Akademi i Vasa. Åbo Akademi i Vasa.
2009
Väitöskirjan esitarkastus. Arja Kaasinen. Kasvilajien tunnistaminen, oppiminen ja opettaminen yleissivistävän opetuksen näkökulmasta. Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, soveltavan kasvatustieteen laitos.
Assessor of academic dissertation by Arja Kaasinen. University of Helsinki.
2009
Assessor of Licentiate thesis by Heli Keinänen: Opettajaopiskelijoiden maantieteellinen maailmankuva ja käsityksiä karttatiedoistaan ja taidoistaan. Kasvatustieteen lisensiaatintutkimus. Rauman opettajankoulutuslaitos. Turun yliopisto. University of Turku.
2008
Naturan päätoimittaja, Invited editor in chief, Natura (Journal published by the Association of Biology and Geography Teachers, BMOL ry., Finland) 2008 onwards
Aineenopettajan koulutuksen opettajan pedagogisten opintojen valintatoimikunnan puheenjohtaja, Oulun yliopisto. Chair of the Selection committee in pedagogical studies, Department of Educational Sciences and teacher Education, University of Oulu2008 - 2009
Teemaryhmän Biologian, maantieteen ja terveystiedon sisällöllinen ja didaktinen taitotieto, opettajankoulutus ja opetustyö, Biologins, geografins och hälsokunskapens innehåll, didaktik, lärarutbildning och undervisning kutsuttu puheenjohtaja. Kasvatustieteen päivät 2007, Kasvatus, kansalaisuus, kritiikki Vaasassa 22.-23.11.2007. Chair of the session in Biology, Geography, and Health Education. Educational conference 2007 in Åbo Akademi, Vasa, Finland.
http://www.kasvatus.net/kasvatustieteenpaivat2007/Abstraktikirja.pdf
2007
Oulun yliopiston Korkeakouluopetuksen kehittämistoimikunnan (KOTKA) jäsen  7.2.2007-31.12.2009
Aineenopettajan koulutuksen opettajan pedagogisten opintojen valintatoimikunnan jäsenOulun yliopisto.
Member of the Selection committee in pedagogical studies, Department of Educational Sciences and teacher Education, University of Oulu
2006-
2007
Opintoasiaintoimikunnan varajäsen, Oulun yliopisto, Vice member of the steering committee, University of Oulu 2006-2009

Assessor of professor Per-Olof Wickman´s application to become a docent of Science education at Helsinki University. 2006
Teemaryhmän Biologian, maantieteen ja ympäristökasvatuksen sisällöllinen ja didaktinen taitotieto, opettajankoulutus ja opetustyö puheenjohtaja. Kasvatustieteen päivät 2006, Kasvatustieteen tila ja tutkimuskäytännöt. Oulu, 23.-24.11.2006. Chair of the session in Biology, Geography, and Environmental education. Educational conference 2006 in Oulu, Finland.
http://www.kasvatus.net/kasvatustieteenpaivat/teemaryhmat/biologia_maantiede.htm
2006
Suomen EU-puheenjohtajuus-vuoden osana 17.11.2006 järjestetyn Biodiversiteettikonferenssin (EPBRS, The European Platform for Biodiversity Research Strategy) e-konferenssin “ YOUTH AND BIODIVERSITY” -session suunnittelu- ja toteutusryhmän kutsuttu jäsen
http://www.epbrs.org/epbrs_next%20meeting.html
http://www.epbrs.org/PDF/EPBRS-FI2006-Education(final).pdf
2006
Aineenopettajakoulutuksen (Opettajan pedagogiset opinnot) kehittämistyöryhmän jäsen, Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Member of the work group for developing teacher training and teacher training schools, University of Oulu 2006
Naturan toimituskunnan jäsen (Biologian ja Maantieteen Opettajien Liiton julkaisu),
Member of the editorial board of Natura (Journal published by the Association of Biology and Geography Teachers, BMOL ry., Finland)
2005-
2008
Member of the steering group (ohjausryhmä) in Health studies 25 credit points (Terveystieto 25 op) and 35 credit points (Terveystieto 35 op), a joint virtual university project of the Universities of Oulu, Kuopio and Jyväskylä 2005-2012
Väitöskirjan esitarkastus.Temmes-Silvonen, E. Luonto koululaisen kokemana – tapaustutkimus Hangosta. Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta.
Assessor of academic dissertation by
Temmes-Silvonen, E. University of Turku. Faculty of education.
2005
Lausunto luonnoksesta ”Pohjois-Pohjanmaan ympäristöstrategia 2005-2015 – pontevalla yhteistyöllä laatuympäristöksi” 2005, Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan lausuntoryhmän jäsen. 2005
Aineenopettajan koulutuksen pedagogisten opintojen valintatyöryhmän puheenjohtaja, Oulun yliopisto,
Chair of Admission Board for post-graduate teacher education. University of Oulu.
1997-2005
Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteerien kutsuttu arvioitsija, Invited evaluator of Environmental criteria for schools and educational establishments. Opetushallitus, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, kasvatus- ja koulutusalan säätiö OKKA-säätiö, Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskus. 2002
Normaalikoulun johtokunnan jäsen, Oulun yliopisto,
Member of the school board of the 
teacher-training school.
2001-2005
Terveystiedon ohjausryhmän jäsen, Oulun yliopisto. Member of the steering group of Health Science and Health education. University of Oulu. 2002-2004
”Ympäristökasvatuksen käsikirja” (toim. Hannele Cantell 2004), PS-kustannus, pyydetty arviointiartikkeli  (“Ympäristökasvatuksen muutos”), Natura 3/2004, 42-43. 2004
Lausunto biologian ja maantiedon sekä terveystiedon valtakunnallisista opetussuunnitelmista, Oulun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan lausuntoryhmän jäsen. Evaluation report on the criteria of the education in biology, geography and Health science in Finland. A member of the evaluation group of the Faculty of Education, University of Oulu. 2003
Kutsuttuna refereenä  Suomen Maantieteellisen Seuran julkaisemassa TERRAn erikoisnumerossa  2003
Pyydetty lausunto "Koulujen ja oppilaitosten ympäristökriteerit" -julkaisusta, Opetushallitus, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, kasvatus- ja koulutusalan säätiö OKKA-säätiö, Hyvinkään-Riihimäen aikuiskoulutuskeskus. 2002
Ympäristötietoisuuden koordinaatioryhmän/laajan neuvottelukunnan jäsen, Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus, Member of the co-ordinator group in Environmental awareness, North Ostrobothnia Regional Environmental Centre.      2002-2012

Member of executive board of Environmental sciences and Technology. University of Oulu. 2001-2004
"Ihmisen hyvinvointi ja elinympäristö" EU-projektin johtoryhmän jäsen, Terveys- ja sosiaalialan oppilaitos, Oulun Ammattikorkeakoulu, Member of the steering group in the EU project Ihmisen hyvinvointi ja elinympäristö (Welfare and environment), The School of Health and Social Care. 2001-2003
Kutsuttu asiantuntijajäsen lukiolaisille tarkoitettuun Yleisradio OY:n TV-opetusohjelmaan Kestävä kehitys. Invited expert member for four-part series educational YLE TV-programmes Sustainable development for senior secondary school (YLE Finnish Broadcasting Corporation).
2001-2003
Valintatyöryhmän varajäsen, Oulun yliopisto, Vice member of the Selection committee, University of Oulu. 2000-2002
Kasvatustieteiden tiedekuntaneuvoston jäsen, Oulun yliopisto, Member of the Faculty  Committee, University of Oulu. 2000-2002