OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)

Opiskelun ja oppimisen tukeminen

PORTFOLIO (PORTFOLIO)
HENKILÖTIEDOT (PERSONAL DATA)
SISÄLLÖLLINEN ASIANTUNTIJUUS (CONTENT EXPERTISE)
Tutkinnot (Qualifications)
 Muu koulutus (Other education)
Opetuskokemus (Educational expertise)
PEDAGOGINEN ASIANTUNTIJUUS (PEDAGOGICAL EXPERTISE)
Pedagoginen koulutus (Pedagogical education)
Opetuksen kehittämiseen liittyvät julkaisut (Educational publications)
Muut julkaisut (Other publications)
OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)
Opiskelun ja oppimisen tukeminen (Supporting studying and learning) 
Opetusmenetelmät ja työtavat (Teaching methods)
Arviointi ja kehittäminen (Evaluation and development)
KOTIMAINEN JA KANSAINVÄLINEN TOIMINTA 
Kotimaiset ja EU-projektit (National and EU projects)
 Intensiivikurssit (Intensive courses)  
Opettajanvaihto (Teacher exchange)
YHTEENVETO  PALAUTTEESTA (FEEDBACK) 
Opiskelijapalaute (From students)
Kolleegapalaute (From colleagues)
KEHITTYMISTAVOITTEET (DEVELOPMENTAL GOALS)
LUOTTAMUSTEHTÄVÄT (CONFIDENTIAL POSTS)
Kotimaiset (National)
Ulkomaiset (International)


tavoite
Opetustoimintani lähtökohdat ja tarkoitus (Jeronen 2007).

Opiskelijalähtöisyys ja vuorovaikutuksellisuus ovat pedagogisia tavoitteita, joita yritän toteuttaa ja edistää. Vastuuta opiskelu-oppimisprosessista pyrin luovuttamaan opiskelijoille etenemällä pienten askelten -politiikalla. Ryhmäyttämisellä ja ryhmäytymisellä sekä niihin liittyvillä sosiaalisten käytänteiden luomisella on mielestäni keskeinen merkitys myönteisen ilmapiirin luomisessa.
Opetuksen laatua yritän kehittää ottamalla huomioon suunnittelussa opiskelijoiden tarpeet. Tämä tarkoittaa Heikkilän ym. (2005, 33) mukaan sitä, että opiskelijoiden kognitiivisen tuen tulisi sisältää neuvontaa, opintojen ohjausta sekä oppimisen arviointia tukevia työkaluja.  Affektiivisen tuen tulisi virittää ja ylläpitää motivaatiota ja sitoutumista sekä itsearvostusta. Systeemisten palveluiden tulisi taas tarjota tietoteknistä ja verkon käyttöön liittyvää tukea.
Käytännössä tämä merkitsee sitä, että 
oppijat pääsevät osallistumaan opetus-opiskelu-oppimis-prosessin kaikkiin vaiheisiin aktiivisesti (Ausubel ym. 1968). Yhteisesti sovituilla menettelyillä, ohjauksella ja keskusteluilla mielenkiintokin  säilyy paremmin kuin silloin, jos opettaja päättää yksin kaikesta (vrt. Korhonen 1999).

Lähteet

Ausubel, D. 1963. The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton.
Heikkilä, M., Nevgi, A. & Haarala-Muhonen, A. 2005. Verkko-opetuksen laatutyö.
Teoksessa Teoksessa A. Nevgi, E. Löfström & A. Evälä (toim.) Laadukkaasti verkossa. Yliopistollisen verkko-opetuksen ulottuvuudet. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteen laitoksen julkaisuja 200. Helsinki: Yliopistopaino, 33-43.
Korhonen, J. 1999. Taustaa ja viitekehys terveyskasvatuksen/-tiedon opetussuunnitelman laatimista varten. Kouluterveys 2002. Stakes.