OPETUSFILOSOFIA (TEACHING PHILOSOPHY)
|
|
---|---|
Biologian, maantieteen ja terveystiedon opetuksen opetusmenetelmät ja työtavat (Jeronen 2007). Opettajan tehtävänä on saada oppijat työskentelemään tavoitteellisesti. Oppijan tehtävänä puolestaan on opettajan ohjauksessa jalostaa informaatiosta tietoa. Käytännössä opettaja joutuu pohtimaan, kuinka hän saa oppijan opiskelemaan tavalla, joka johtaa oppimiseen. Työtapojen valintaan vaikuttavat jokaisen oppijan yksilölliset ominaisuudet kuten erilaiset oppimistyylit ja ikäkausi. Jokainen oppija on persoonallisuudeltaan ja kyvyiltään yksilöllinen oppija, joten keskeistä on yksilöllinen oppimaan oppiminen. Biologian, maantieteen ja terveystieteen opetukseen soveltuvat hyvin edellä olevassa kuvassa esitetyt opetusmenetelmät ja työtavat (vrt. Eloranta, Jeronen & Palmberg 2005). Ne tekevät mahdolliseksi aktiivisen oppimisprosessin, jossa oppija voi asettaa itselleen tavoitteita ja ratkaista ongelmia. Elämyksellisten opetusmuotojen avulla edistetään oppilaiden motivoitumista. Tieto- ja prosessikeskeisten työtapojen käyttö puolestaan tähtää sekä tietojen että tiedonhankintamenetelmien ja -taitojen oppimiseen. Oleellista on tiedon arviointi prosessoinnin kaikissa vaiheissa. Prosessin eri vaiheissa arvioidaan tiedon tarkkuutta, luotettavuutta ja ajantasaisuutta sekä sen käyttökelpoisuutta, riittävyyttä ja täydellisyyttä. Tiedollisten tavoitteiden lisäksi tiedon käsittelyn työtavoilla tuetaan myös sosiaalisen vuorovaikutuksen taitojen ja ehjän persoonallisuuden kehittymistä. (Lavonen & Meisalo, 2002a.) Tällaisen kehityksen turvaamiseksi tarvitaan myös yhdessä oppimista. Yhdessä oppimisen taustalla on ajatus, että jokainen voi kehittää omaa oppimistaan auttamalla toisia oppimaan ja oppimalla yhdessä heidän kanssaan (Talvenmäki 2003, 17). Lähteet Eloranta, E. Jeronen & I. Palmberg (toim.) 2005. Biologia eläväksi. Biologian didaktiikka. Keuruu: Otavan Kirjapaino. Lavonen, J. & Meisalo, V. 2002a. Tieto- ja prosessikeskeiset työtavat. <http://www.malux.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/tieto/main.htm> Luettu 25.10.2005. Talvenmäki, P. 2003. Luova ongelmanratkaisu ja kasvu kansainvälisyyteen. Toimintatutkimus kulttuurien välisen vuorovaikutuksen kehittämisestä lukioasteella. Helsingin yliopisto, Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia 245. Väitöskirja. |
|